e-wydanie

8.1 C
Warszawa
wtorek, 23 kwietnia 2024

Polacy chcą podróżować jak nigdy wcześniej

Wyniki badania „Holiday Barometer 2022”.

Wakacje za pasem – morze, góry, a może „city break”? Polacy są jednym z najchętniej podróżujących narodów w Europie. Aż 2/3 Polaków ma już sprecyzowane plany na wakacje 2022, zamierzają na nie wydać średnio 4 499 zł i odpoczywać blisko 2 tyg. – wynika z najnowszego badania Holiday Barometer zrealizowanego przez IPSOS w 15 krajach świata na zlecenie Europ Assistance.

Polacy chcą podróżować jak nigdy wcześniej

Dwa ostatnie lata mocno wpłynęły na ograniczenie podróży i planowanie wakacji. W tym roku Polacy są pozytywniej nastawieni do kwestii związanych z Covid-19. O 15 proc. w stosunku do zeszłorocznej edycji badania, spadł odsetek rodaków, którzy obawiają się wpływu pandemii na ich plany podróżne (38 proc.). Polska znalazła się również na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o optymizm związany z podróżowaniem, wśród wszystkich badanych krajów. 41 proc. osób uważa, że już teraz jest możliwe „normalne” podróżowanie, bez konieczności noszenia maseczek i robienia testów. Jest to wzrost o 34 punkty procentowe względem roku 2021, gdzie tylko 7 proc. było tego zdania. Pomimo wzrostu cen i wysokiej inflacji, która jak twierdzą Polacy, wpływa na ich entuzjazm do podróżowania (79 proc.), aż 70 proc. Polaków deklaruje radość i podekscytowanie z możliwości podróżowania w tym roku.

Jak spędzimy tegoroczny urlop?

2/3 Polaków ma w tym roku plany urlopowe. Połowa osób (50 proc.) będzie wypoczywała w kraju. Z kolei Ci, którzy planują wakacje za granicą (40 proc.), najchętniej wybierają Włochy (7 proc.), Chorwację (6 proc.), Hiszpanię (6 proc.), czy Grecję (5 proc.). Nie brakuje jednak miłośników egzotycznych wypadów – 6 proc. Polaków wskazuje, że miejscem docelowym ich tegorocznej podróży jest Azja.

Podczas wakacji najwięcej osób spędzi urlop nad morzem – 57 proc., w góry pojedzie 37 proc. badanych, 28 proc. wybierze wycieczkę objazdową, a 21 proc. osób uda się na krótki wyjazd, typu „city break”. Latem, Polacy najchętniej wybierają wypoczynek dwutygodniowy  – 36 proc., a przynajmniej tydzień wakacji planuje – 32 proc. osób. Trzytygodniowy urlop spędzi 12 proc. badanych. Z kolei na wyjazd, który będzie trwał 4 tygodnie bądź dłużej pozwoli sobie tylko 7 proc.

Według Polaków wymarzony urlop to taki, na którym można beztrosko odpoczywać (55 proc.), podróżować z rodziną lub przyjaciółmi (52 proc.), czy poznawać nowe kultury (38 proc.).

Najchętniej samochodem z rodziną i przyjaciółmi

Większość Polaków wyjedzie na wakacje z rodziną i przyjaciółmi – 85 proc., w szczególności z partnerem (64 proc.), czy z dziećmi (38 proc.). Na podróż z przyjaciółmi zdecyduje się 21 proc. Polaków. Tegoroczne wakacje samotnie spędzi 9 proc. rodaków.

Zdecydowana większość osób pojedzie na wypoczynek samochodem – 59 proc., samolot wybierze – 27 proc., a do pociągu wsiądzie – 18 proc. urlopowiczów. Szukając zakwaterowania połowa Polaków (50 proc.) wybierze hotel. Kwaterę prywatną planuje wynająć 23 proc. badanych, a u znajomych zatrzyma się 22 proc. osób. Z kolei 17 proc. rodaków zdecyduje się na zakwaterowanie typu bed&breakfast.

Badani zadeklarowali, że w tym roku planują przeznaczyć na wyjazd wakacyjny średnio 4 499,96 zł. Jest to o 385,76 zł więcej niż w poprzednim roku. Ponad połowa Polaków przyznała, że ich budżet na letni wyjazd jest większy niż rok temu (51 proc.). Z kolei 19 proc. osób deklaruje, że przeznaczy niższy budżet na urlop. 25 proc. badanych, którzy przyznali, że w tym roku nie pojadą na wakacje, wskazali na czynniki ekonomiczne. 45 proc. z nich, nie może sobie pozwolić na wyjazd, a 44 proc. chce zaoszczędzić pieniądze.

Ubezpieczenie turystyczne na wyjazd

1/3 osób potwierdza, że sytuacja związana z pandemią zachęciła je do wykupowania lepszego ubezpieczenia podróżnego (33 proc.), jest to wzrost o 17 proc. w stosunku do roku 2021.

Połowa Polaków (50 proc.) deklaruje chęć wykupienia ubezpieczenia turystycznego na kolejną podróż. Polacy najchętniej kupują ubezpieczanie bezpośrednio w towarzystwie ubezpieczeniowym (25 proc.), czy w biurze podróży (21 proc.). Coraz częściej korzystają także z usług brokera ubezpieczeniowego (19 proc.). Z kolei 13 proc. decyduje się na zakup polisy online lub bezpośrednio w firmie assistance.

Według badanych dobra polisa turystyczna powinna zawierać zwrot kosztów opieki medycznej i szpitalnej w nagłych wypadkach (79 proc.), ochronę dla bagażu i rzeczy osobistych (73 proc.), OC (72 proc.), opóźnienie lub anulowanie wyjazdu (65 proc.), czy ochronę związaną z zachorowaniem na Covid (64 proc.). Najważniejszym czynnikiem, na który Polacy zwracają uwagę podczas wyboru polisy turystycznej, jest przystępna cena (35 proc.).

Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 26.04.2022-16.05.2022 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Czechach, Australii i Tajlandii. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 15 000 osób, w tym 1000 Polaków.

Najnowsze