Wellbeing – obszar bliski coachingu okrytego złym sławą, którego w żaden sposób nie da się zmierzyć, porządnie zweryfikować, hasło pojawiające się w firmowych, drogich szkoleniach?
Temat, którego ważność rośnie z miesiąca na miesiąc i ważne narzędzie pozwalające realizować employer brandingową strategię? Korona-kryzys i wyniki badań satysfakcji pracowników nie pozostawiają złudzeń – dbanie o dobrostan pracowników nie leży już w sferze pozapłacowych benefitów. To must have, który powinien funkcjonować w każdym miejscu pracy na co dzień. Dlaczego? Bo to się opłaca wszystkim – pracownikom i pracodawcy.
Pracodawcy, którzy jeszcze są nieprzekonani do wdrożenia na stałe zasad wellbeingu czy rozwiązań, które pozwalają zadbać pracownikom o work-life balance, powinni być świadomi szeregu korzyści, które wynikają z postawienia na działania w tych obszarach.
Efektywny pracownik
Najważniejsza kwestia – pracownik, o którego dobrostan zadbano, to efektywny pracownik. To z kolei przekłada się na wiele aspektów pracy: wzorowe wywiązywanie się z powierzonych obowiązków, sprawniejsze rozwiązywanie problemów, chęć zaangażowania się w życie firmy. Prawdziwość tego wynikania można w bardzo łatwy sposób sprawdzić, chociażby w badaniach satysfakcji pracowników.
Jak pokazuje doświadczenie wielu firm, wellbeing pozwolił zadbać o brak spadku motywacji pracowników w czasie korona-kryzysu (w tym trudnym czasie zespół Intrum odnotował nawet realny wzrost efektywności, co zostało zbadane – właśnie w wyniku wdrożonej strategii wellbeing). Podczas pandemii można było w dobitny sposób przekonać się o potrzebie funkcjonowania firmowego wellbeingu i warto docenić, że te dobre nawyki czy dedykowane wellbeingowe programy w wielu firmach pozostały do dziś. To z kolei pozwoliło zwiększyć wiedzę pracowników nie tylko na temat samego zagadnienia wellbeingu, ale uświadomiło konieczność dbania o zdrowie psychiczne i zrozumienie, że dobrostan to zdecydowanie coś więcej niż tylko brak choroby czy bólu.
Motywacja dla innych
Uświadomieni pracownicy zaczynają praktykować wellbeing w czasie wolnym. Zmienione nastawienie przynoszą także do pracy. Nie da się ukryć, że takie osoby nie sprawiają żadnych trudności dla menedżerów w zarządzaniu – a nawet więcej – tą ważnością dbania o work-life balance i dobrym samopoczuciem zarażają innych pracowników. W związku z tym faktem stanowią również doskonałych ambasadorów firmy, którzy pomagają realizować employer branding.
Magdalena Bernatowicz
specjalista HR, koordynatorka wellbeingowego programu „Intrum Zdrowie”
Program „Intrum Zdrowie” realizowany przez Intrum przy wsparciu Wellbeing Polska.