9.2 C
Warszawa
czwartek, 3 października 2024

eProdukty – wiarygodna baza danych dla ecommerce

Rozmowa z Magdaleną Wałęsiak, Menedżerem ds. eCommerce GS1 Polska

Czym jest baza eProdukty i dlaczego została stworzona przez GS1?

eProdukty to platforma, która gromadzi i udostępnia podstawowe dane produktowe. Stworzyliśmy eProdukty jako odpowiedź na zapotrzebowanie branży ecommerce na dane. Zwracały się do nas firmy, różnej wielkości, z różnych branż z prośbą o udostępnienie repozytorium produktów na potrzeby inwentaryzacji własnych magazynów, do tworzenia katalogów produktowych czy aplikacji mobilnych i webowych. GS1 gromadziło dane produktowe od dawna, na własne potrzeby administracyjne, ale dopiero rozwój ecommerce przyśpieszył decyzję o budowie i udostępnieniu globalnej bazy produktowej.

Dzisiaj baza GS1 liczy ponad 340 mln produktów, z dynamiką wzrostu szacowaną na kilka milionów produktów miesięcznie. Na naszym lokalnym rynku z bazy GS1 można skorzystać właśnie za pośrednictwem eProduktów.

Co znajdziemy na eProduktach? Do czego służy baza?

Znajdziemy przede wszystkim miliony produktów z różnych kategorii produktowych, zidentyfikowanych numerem GTIN. Platforma ma kilka funkcjonalności. Pozwala na przeszukanie całej bazy produktowej przy użyciu różnych filtrów takich jak numer GTIN, marka, kategoria produktowa czy nazwa producenta. Firmy mogą bezpłatnie zweryfikować swoją własną bazę produktową – przede wszystkim sprawdzić, czy numer GTIN (kod EAN), jaki mają w swoich bazach produktowych, jest poprawnie przypisany do danego produktu i czy to jest w oryginalny numer GTIN od GS1. Nasze algorytmy budowy numeru GTIN są powszechnie znane, co sprawia, że korzystają z niego również firmy, które oferują do sprzedaży rzekome numery GTIN. Nie warto korzystać z usług tych firm, GS1 nie korzysta z pośredników, my nie mamy resellerów, a jedynym legalnym źródłem pozyskania numerów GTIN jest jedna ze 116 organizacji krajowych GS1 zlokalizowanych w prawie każdym zakątku świata. W Polsce jedynym podmiotem uprawnionym do udostępniania firmom numerów GTIN jest GS1 Polska. W dużym skrócie na eProduktach można sprawdzić, czy identyfikator produktowy, który posiadamy w naszej bazie produktowej, jest rzeczywiście numerem GTIN. Kolejną możliwością, jaką daje platforma eProdukty, jest funkcjonalność pobrania całej bazy produktowej – usługa ta jest ograniczona do bazy lokalnej GS1 Polska (obecnie ponad 40 mln produktów).

Co jest podstawowym atrybutem bazy? 

Z uwagi na to, że platforma jest stworzona i administrowana przez GS1 Polska oparliśmy ją o standardy GS1, a ściślej o jednoznaczny identyfikator produktowy – numer GTIN (Globalny Numer Jednostki Handlowej) zwany również powszechnie kodem EAN. Numer GTIN/ kod EAN ma bardzo ciekawą historię, powstał ponad 50 lat temu, w wyniku pracy firm, które szukały sposobu na efektywne współdzielenie danych w całym łańcuchu dostaw. To jest doskonały przykład współdziałania branży ponad podziałami, dla wspólnego dobra. W wyniku tych prac powstał identyfikator, który dzisiaj jest tak powszechny, że go nawet nie zauważamy. Kody EAN od GS1 są wszędzie.

Skąd pochodzą dane o zbieranych w bazie produktach? 

Dane produktowe pochodzą bezpośrednio od producentów i właścicieli marek. To właśnie te podmioty, jako uprawnione do nadawania numerów GTIN na swoje produkty, korzystają najczęściej ze standardów GS1. Uczestnikami Systemu GS1 w Polsce jest ponad 35 tysięcy firm, w skali całego świata takich firm jest ponad 2 miliony. To producent umieszcza informacje o swoich produktach w bazie GS1 i to on jest za te dane odpowiedzialny.

Jaką korzyść czerpie branża e-commerce ze współpracy z GS1 w obszarze eProduktów?

Te korzyści wynikają przede wszystkim ze stosowania standardów GS1, które poprawiają efektywność działań, mogą pomóc zredukować koszty operacyjne, różnice lub błędy. Na przykład, jeśli sprzedajemy na internetowych platformach handlowych typu marketplace, które posiadają katalogi produktowe, to możemy po prostu wylistować swoje produkty używając numeru GS1 GTIN. W ten sposób, sprzedawca, może umieścić szybciej swoje produkty na większej liczbie marketplaces, co pozwoli mu wykorzystać czas na inne cele, takie jak np. rozwój firmy i zwiększanie zysków. A baza eProdukty jest po to, żeby sprawdził jaki numer GTIN powinien być przypisany do produktu, który sprzedaje i czy jest on prawidłowy. Numery GS1 GTIN sprawiają, że produkty są bardziej widoczne i łatwiejsze do znalezienia w organicznych wynikach wyszukiwania w Google i innych wyszukiwarkach. Numery GS1 GTIN są również kluczowymi atrybutami na głównych stronach internetowych poświęconych zakupom i porównywaniu produktów. Google podaje, że produkty z poprawnymi numerami GTIN mają o 40 proc. więcej kliknięć, a współczynnik konwersji wzrasta nawet o 20 proc. Numery GS1 GTIN ułatwiają sprzedawcom wystawianie swoich produktów. Sprzedawcy mogą szybko dopasować swoje oferty do istniejących produktów, a także automatycznie wypełniać strony produktów, zmniejszając ryzyko popełnienia błędów i poprawiając jakość informacji o produkcie w całej witrynie. Właśnie dlatego największe marketplaces, zarówno globalne, jak i regionalne oraz lokalne, przyjęły standardy GS1 i wykorzystują je do poprawy swojej efektywności operacyjnej. Standardy GS1 są używane o przez Amazon, jak i przez największą platformę internetową w Polsce – Allegro.

FMC27news