Odznaczenie Finansowa Marka Roku w kategorii Windykacja po raz kolejny trafia do Intrum – lidera sektora zarządzania wierzytelnościami. Co to oznacza dla firmy, która w tym roku obchodzi 25. urodziny? Z jakimi wyzwaniami wiąże się bycie numerem jeden branży?
Krzysztof Krauze
Prezes Zarządu Intrum w Polsce
Firmy windykacyjne, takie jak Intrum, pełnią ważną rolę w naszej gospodarce i są niezbędnym ogniwem ekosystemu płatniczego. Wydaje się jednak, że w obliczu kolejnego kryzysu finansowego, usługi oferowane przez podmioty z branży zarządzania wierzytelnościami stają się szczególnie istotne i pożądane. Rekordowo wysoka inflacja, która przekłada się na wysokie koszty życia, wysokie stopy procentowe, które sprawiły, że spłata zaciągniętych kredytów i pożyczek stała się kosztowna, podwyżki cen energii i paliw. W rezultacie tych zjawisk coraz więcej osób w naszym kraju ma problem z terminowym płaceniem rachunków i wywiązywaniem się ze swoich zobowiązań. I wiele wskazuje na to, że z każdym miesiącem dłużników będzie przybywać. Sytuacja, w której znaleźli się konsumenci, oczywiście wpływa negatywnie na biznes – długi klientów oznaczają problemy z płynnością finansową, które spotykają wiele przedsiębiorstw, szczególnie w sektorze MŚP. W pomocy niesionej przez firmy windykacyjne upatrują rozwiązania swoich problemów.
Podmioty z sektora zarządzania wierzytelnościami (szczególnie taka firma jak Intrum, która funkcjonuje na rynku już 25 lat, co oznacza, że jesteśmy jedną z pierwszych profesjonalnie działających firm windykacyjnych w naszym kraju), posiadają doświadczenie, narzędzia i sprawdzone know-how, by pomagać zarówno firmom, jak i ich klientom – zadłużonym konsumentom. Ale w naszym biznesie nie chodzi tylko o efektywność i sprawne działanie. Chodzi również o empatyczne podejście i etykę – kwestie, które są szczególnie ważne w branży windykacji.
W Intrum nie tylko wierzymy w to, że etyczna windykacja jest możliwa, ale jest po prostu konieczna! Każdego dnia kontaktujemy się z tysiącami zadłużonych konsumentów, którym pomagamy rozpocząć życie wolne od długów. Nierzadko mamy do czynienia z życiowymi dramatami, naprawdę trudnymi sytuacjami. Nasza praca wymaga etycznego i empatycznego podejścia. Na co dzień kierujemy się 4 wartościami, które leżą u podstaw naszej misji i wizji, są to: Empathy, Ethics, Dedication i Solutions. Z etyką bezpośrednio związane jest to, jak postrzegamy bycie liderem branży. Chodzi o dawanie przykładu i wyznaczanie standardów etycznego działania dla innych podmiotów funkcjonujących w naszym sektorze. Na co dzień działamy w oparciu o nasz Kodeks Postępowania – drogowskaz mówiący, jak mamy postępować w kontaktach z klientami i osobami zadłużonymi, Zasady uczciwego traktowania konsumentów wraz z 10 zasadami etycznych i rzetelnych praktyk windykacyjnych. To normy i ramy zachowań, które mogą stać się bez problemu standardem dla całej branży.
Iwona Żurawska
Dyrektor Departamentu HR w Intrum
Każda nagroda jest dla nas ważna, bo to sygnał od rynku (naszych klientów, całego otoczenia biznesowego), że dobrze wykonujemy swoją pracę. Jednak według mnie najważniejsze jest docenienie, które płynie od naszego zespołu. Dlaczego? To dzięki pracownikom możemy realizować naszą misję.
To pracownicy świadczą o sile i pozycji rynkowej danej firmy. To znana prawda HR-u, a mam wrażenie, że wiele firm o niej zapomina na co dzień. Jestem dumna z faktu, że od blisko dwóch dekad mogę pracować w firmie, która prezentuje podejście Employee-first! i jeżeli chodzi o dbanie o potrzeby i dobrostan pracowników, jest przykładem do naśladowania dla innych marek. Wkładamy wiele pracy w to, by być atrakcyjnym pracodawcą w naszej branży i cieszę, że nasi pracownicy doceniają te starania. Wyniki badań satysfakcji, takich jak np. My voice, które regularnie przeprowadzamy w naszej firmie, to jeden z dowodów.
Podobnego zdania jest,
Agnieszka Surowiec
Brand & Comms Director
Market Poland w Intrum
To pracownicy są najlepszą wizytówką danej firmy. W czasach, w których już nie liczy się tylko to, że świadczysz profesjonalne usługi, ale musisz jeszcze zakomunikować to rynkowi, odpowiednio się zareklamować, to bardzo ważne, aby mieć Ambasadorów marki w postaci pracowników. To sytuacja ‘win-win’ dla obu stron. „Reklama” firmy, która opiera się na Employee Advocacy jest wiarygodna, więc przynosi najlepsze efekty. Wspiera także działania employer brandingowe prowadzone przez markę. Dla pracowników to również ważne, aby brać udział w komunikacji zewnętrznej, być ekspertami, którzy reprezentują firmę przed różnymi grupami interesariuszy. Czują się wtedy wyróżnieni i mają poczucie, że ich zaangażowanie i udział w życiu firmy nie kończy się na realizowaniu konkretnych zadań.
Cieszę się, że w Intrum działa zespół Ambasadorów Marki Intrum. To grupa blisko 40 pracowników, którzy odgrywają bardzo ważną rolę w promowaniu naszego biznesu i nie tylko. To doświadczeni specjaliści – eksperci marki, którzy w mediach i podczas wydarzeń branżowych dzielą się know-how Intrum. Ich aktywność nie pozostaje niezauważona przez nasz zespół, więc jednocześnie nasi Ambasdorzy-eksperci promują Intrum wśród pracowników. Ich działania stają się ważną częścią employer brandingowej strategii naszej firmy. Wśród Ambasadorów Marki Intrum są również osoby, których „specjalizacją” stały się działania CSR. Bycie firmą odpowiedzialną społecznie jest na stałe wpisane w misję Intrum i wynika wprost z przyjętego modelu biznesowego – sustainability. Jednocześnie wiemy, że firmowa polityka CSR, która ma przynieść pożądane efekty, chociażby w obszarze działań charytatywnych, nie powinna z jednej strony, ograniczać się do finansowego wspierania jakiejś organizacji, ani narzucać pracownikom gotowych rozwiązań. W Intrum to oni są pomysłodawcami akcji CSR, w których firma bierze udział i motywują się wzajemnie do działania w tym obszarze.
Ogromnie cieszę się z faktu, że w roku, kiedy Intrum w Polsce kończy 25 lat, nasza firma jest w takim miejscu, że bez cienia wahania może o sobie powiedzieć, że jest liderem rynku i jest na tyle dojrzałą marką, że posiada zespół Ambasadorów.
Agnieszka Kunkel
Country Investment Director
/ Board Member w Intrum TFI
Współpraca z firmą odpowiedzialną społecznie, której zależy na pracownikach to również kwestie, które stają się coraz ważniejsze dla naszych klientów. Poszukują partnerów, którzy działają etycznie, bo sami na co dzień dbają o ten obszar i którzy potrafią odpowiadać na wyzwania, stawiane przez dzisiejszy biznes. To zapewnia Intrum.
Jeżeli miałabym odpowiedzieć na pytanie, co w kontekście Intrum oznacza dla mnie bycie „numerem jeden” w naszej branży i z jakimi wyzwaniami to się wiąże, od razu wymieniam dwie kwestie. Pierwsza – to trzymanie się przyjętych zasad i wartości, które są dobrym kompasem w prowadzeniu biznesu. Zmieniały się uwarunkowania polityczne, ekonomiczne naszego funkcjonowania na rynku, zmieniało się również prawo, a od 25 lat jedno pozostaje niezmienne: zorientowanie Intrum na cel, jakim jest niesienie pomocy zadłużonym konsumentom i firmom, które potrzebują wsparcia w zachowaniu płynności finansowej. Niezmienne pozostają nasze etyczne podejście i profesjonalizm
w realizowaniu konkretnych działań. Druga kwestia to słuchanie naszych klientów i reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku. To zakłada pewną elastyczność i na pewno konieczność rozwoju. Czy te dwa podejścia czasem nie są ze sobą sprzeczne? Zupełnie nie! Przykład Intrum pokazuje, że to sprawdzony przepis na sukces.