3.2 C
Warszawa
środa, 20 listopada 2024

Autentyczne wartości w firmie

Wiele firm postrzega inicjatywę opartą na wartościach w taki sam sposób, w jaki postrzega marketingową premierę nowej usługi: jednorazowe wydarzenie mierzone początkową uwagą, jaką na nie zwrócono, a nie autentycznością treści. Może to podważyć wiarygodność liderów organizacji. Dlatego my za cel postawiliśmy sobie dogłębne zbadanie kultury i wizji CRIDO, by zilustrować to, co firma ma reprezentować i osiągnąć poprzez jej misję i wartości.

CRIDO działa na rynku doradczym od blisko 18 lat. Firma nieprzerwanie bazuje na polskim kapitale i jest zarządzana przez założycieli firmy i pozostałych wspólników. To ich wartości i cele, jakie sobie stawiali przy zakładaniu firmy, definiowały jej kulturę przez wiele lat. Ze względu na to, że firma osiągnęła już znaczące rozmiary, powstała potrzeba świadomego i autentycznego przeanalizowania kultury organizacji z zaangażowaniem pracowników na różnych szczeblach, by odzwierciedlić nie tylko kluczowe wartości założycieli, ale postawy obecne w całej firmie.

Krótka historia długiego procesu

Trwający niemal rok proces składał się z kilku etapów, aby przyjrzeć się naszej kulturze wielopoziomowo, od ogółu do szczegółu.

1. Przykład idzie z góry

Zaczęło się od idei Zespołu Zarządzającego, aby istniejące w firmie wartości oraz jej misję nazwać i opisać. Mają one stanowić drogowskazy w procesach wewnętrznych, ale również ofertę dla dołączających do nas osób.

2. Zaczynamy z wysokiego C

Zadanie zlokalizowania naszych wyróżników i specyficznych wzorców myślenia dostali partnerzy i menedżerowie podczas wspólnego wyjazdu. Podzieleni na mniejsze zespoły, ze wspólnikami jako liderami, pracowali nad znalezieniem wszystkich cząsteczek DNA CRIDO.

3. W grupie raźniej

Kierunki wyznaczone przez partnerów i menedżerów posłużyły jako podstawa do kick-offu dla grup roboczych, do których mógł dołączyć każdy z nas. Wybraliśmy hasła, które zdaniem uczestników najlepiej pasowały do kultury CRIDO i zaczęliśmy dyskusję wokół nich. Tak powstała pierwsza wersja wartości, których opisaniem i uporządkowaniem zajęli się członkowie grup roboczych.

4. Wraca jak bumerang

Zredagowany materiał powrócił na kolejnym spotkaniu partnerów. Podczas niego dyskutowano o tym, czy definicje, pożądane i niepożądane zachowania oraz przypisana symbolika wartości, a także brzmienie misji zostały trafnie skomponowane. Po ostatnich uwagach teksty trafiły do finalnej obróbki językowej.

Komunikacja jest równie ważna

Teraz mogliśmy przejść do kolejnego istotnego etapu projektu – odpowiedniego zakomunikowania wypracowanych wartości wszystkim pracownikom. Zależało nam, żeby przypomnieć, jak powstawały wszystkie hasła – że nie zostały z góry narzucone lub kupione u dostawcy. Zaczęliśmy więc od filmu, w którym uczestniczący w procesie członkowie z różnych stanowisk, opowiedzieli o całym wielomiesięcznym procesie definiowania wartości. Z kolei na wszystkich biurkach pojawiły się karty pracy z łamigłówkami, wykreślankami i innymi zadaniami, kojarzącymi się ze szkołą podstawową, ale zawierające nasze wartości.

Następnie w przestrzeni naszych biur rozkleiliśmy wlepki. Nie były one jednak w przypadkowych miejscach! Przesłanie haseł i umiejscowienie naklejek zostały tak dobrane, żeby pokazywały praktyczny wymiar wartości, do której nawiązują. Na nich znajdowały się QR kody z linkami do testów wiedzy o wartościach. Po zakończeniu testu pracownicy otrzymywali wskazówkę, czym będzie kolejny etap komunikacji wartości. W tym samym czasie we wszystkich kuchniach pojawiły się kubki w stylu retro ze wszystkimi wartościami, żeby hasła odpowiednio się utrwalały.

Następnie w naszym biurze pojawiła się polska artystka – NeSpoon – która słynie z murali koronek łączonych z ceramiką. Wykonała dla nas projekty inspirowane wartościami na każdym z pięter firmy. Punktem wyjścia był splot włókien w koronce, który jest znakomitym symbolem sieci połączeń i przypomina zarówno mikroskopową budowę mózgu, jak i makroskalową strukturę wszechświata. Może też symbolizować płynny i dynamiczny charakter relacji międzyludzkich. Wzór ten, choć wywodzi się z wytworów bardzo tradycyjnego rzemiosła, ma dzięki tym skojarzeniom nowoczesny charakter. Wewnątrz niektórych zgrubień wzoru, w ceramicznych koronkach wpisana jest wybrana wartość CRIDO. Odnajdywanie tych utrwalonych w ceramice haseł stało się elementem zabawy, odkrywaniem przesłania i kompletowaniem wizerunku firmy.

Na koniec spotkaliśmy się wszyscy w nieformalnej atmosferze i przy kieliszku prossecco rozmawialiśmy o biznesowym wymiarze naszych wartości. Natomiast NeSpoon opowiedziała, co ją zainspirowało, jak wyglądał proces powstawania murali oraz jak w jego trakcie zaobserwowała u naszych ludzi wartości w praktyce.

Teraz przed nami upewnienie się, że są one widoczne we wszystkich procesach biznesowych w firmie. A szukać tam będziemy wieloznaczeniowych:

• Mamy otwarte głowy

• Naszą mocą jest współpraca

• Stawiamy na unikatową jakość

• Zależy nam

• Szanujemy siebie i innych

Materiał partnera

FMC27news