Od ponad pół wieku standardy GS1 łączą różne branże i tworzą uniwersalny język biznesu, stanowią pomost do świata zrównoważonego rozwoju i lepszego życia, zgodnie z celami ONZ.
Standardy GS1 wspierają cele ONZ
73 proc. badanych uczestników Systemu GS1 – reprezentantów branż, takich jak handel, transport, spedycja i logistyka (TSL), przemysł czy ochrona zdrowia – uważa, że standardy GS1 wspierają zrównoważony rozwój ich organizacji i pomagają im w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ:
Cel 8 – wzrost gospodarczy i godna praca (48 proc.), Cel 9 – innowacyjność, przemysł, infrastruktura (43 proc.), Cel 3 – dobre zdrowie i jakość życia (41 proc.) oraz Cel 12 – odpowiedzialna konsumpcja i produkcja (40 proc.).
Standardy GS1 pomagają im zapewniać bezpieczeństwo produktów i usług (40 proc.), w monitorowaniu łańcucha dostaw (44 proc.) czy skracaniu czasu poszczególnych transakcji w ramach dostaw i zmniejszaniu ilości formalności z nimi związanych (39 proc.). Dla około 20 proc. pomagają zmniejszać zużycie surowców (24 proc.) i liczbę marnowanych produktów (22 proc.).
Inne, ważne dla respondentów cele, to te dotyczące walki z głodem, edukacji, zmniejszenia nierówności, dostępu do czystej wody i energii oraz działania na rzecz klimatu oraz (wg 13 proc. badanych) Cel 17 – partnerstwa na rzecz celów.
Bezpieczeństwo ludzi i produktów
Standardy GS1 pomagają dostarczyć pełne, ustandaryzowane informacje o produkcie, miejscu jego powstania i składzie. Umożliwiają śledzenie łańcucha dostaw, pomagają weryfikować autentyczność produktów, optymalnie zarządzać zapasami w magazynach i sklepach. Oto przykłady:
1. Żabka wdrożyła GS1 Data Bar, dzięki czemu żaden towar po upływie daty „spożyć do” nie zostanie dopuszczony do sprzedaży, ponieważ kod 2D nie pozwoli na doliczenie go do rachunku.
2. W Sushi Factory standardy GTIN i SSCC umożliwiają ścisły nadzór nad drogą surowców w ramach całego łańcucha dostaw.
3. Uniwersyteckie Centrum Kliniczne WUM wprowadziło w 2020 r. rozwiązanie wykorzystujące kody GS1 DataMatrix. Elektroniczne zlecenia lekarskie, wraz z automatyczną rejestracją podania leków pacjentowi, pozwoliły wyeliminować pomyłki i uwolniły pielęgniarki od ręcznego wprowadzania informacji o pacjentach do systemu.
4. Unikalny i rozpoznawalny na całym świecie numer identyfikacyjny GTIN pozwala podczas zakupów online sprawnie i jednoznacznie odróżnić produkt oryginalny od podrobionego. I tak np. Allegro, wymaga od swoich sprzedawców podawania numeru GTIN – bez identyfikatora sprzedawca nie może dokonać żadnych zmian w ofertach ani wystawiać nowych.
Przeciwdziałanie marnowaniu żywności
Wspomniane już innowacyjne wdrożenie kodu GS1 DataBar w sieci Żabka poprawia zarządzanie asortymentem.
Dzięki standardom GS1 sieci handlowe mogą usprawnić przekazywanie niesprzedanej żywności do Banków Żywności. Podczas przekazywania artykułów, zastosowanie EPCIS umożliwia importowanie danych automatycznie, bez ręcznego wypełniania wielostronicowych dokumentów.
Oszczędność zasobów naturalnych
Przejście na elektroniczną wymianę faktur, ustrukturyzowanych za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), pozwoli zaoszczędzić tony papieru.
Jak zauważa Bruno Koch, autor raportu z 2019 roku firmy Billentis „The E-invoicing Journey 2019-2025”, zautomatyzowane przetwarzanie faktur przyniesie oszczędności rzędu 60-80 proc. (Billentis, 2019).
Wg autorów raportu „e-CMR. Czy jesteś gotowy?” (Polski Instytut Transportu Drogowego, 2022), zastąpienie tradycyjnego listu przewozowego wykorzystywanego w łańcuchu dostaw jego elektronicznym odpowiednikiem może w skali Europy przynieść oszczędności rzędu 600 mln euro rocznie.
Dane przepustką do innowacji
Powszechność standardów GS1 umożliwia branży retail i e-commerce zaoszczędzić zasoby i zapobiec marnotrawstwu w każdym obszarze działania., eliminuje konieczność uspójniania danych pomiędzy różnymi partnerami łańcucha dostaw i sprawia, że kolejne organizacje stają się prawdziwie data-driven.