3.6 C
Warszawa
wtorek, 24 grudnia 2024

Płacić, gdziekolwiek się jest i w sposób, który się preferuje

W ciągu ostatniej dekady Polska dokonała imponującego skoku w dziedzinie rozwiązań płatniczych, stając się w tym obszarze jednym z najbardziej zaawansowanych krajów w Europie. Cyfrowa transformacja dotyka wszystkich obszarów naszego codziennego życia. 

Nowe technologie, w tym biometria i sztuczna inteligencja, płatności w tle czy hiperpersonalizacja – na te aspekty w dzisiejszych czasach szczególny nacisk kładzie branża płatnicza. W obszarze oczekiwań klientów obok szybkości, wygody i bezpieczeństwa pojawiają się dodatkowe wyzwania dla dostawców usług: natychmiastowość, interoperacyjność oraz inkluzywność.

Rośnie transakcyjność i poziom ubankowienia Polaków

Obserwujemy, że wraz ze wzrostem dostępu do nowych technologii, w tym do sieci komórkowej, infrastruktury płatniczej czy internetu, rośnie również transakcyjność i poziom ubankowienia Polaków. W 2023 r. wspólnie z naszymi partnerami przekroczyliśmy liczbę 610 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie, zrealizowano od początku trwania Programu ponad 1,76 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 110 mld zł. Tyle dodatkowych transakcji użytkownikom kart płatniczych umożliwiła sieć akceptacji zbudowana przy wsparciu Fundacji i naszych partnerów.

Program Polska Bezgotówkowa pomógł już ponad 460 tys. przedsiębiorcom, finansując 12-miesięczny okres bezpłatnej akceptacji płatności cyfrowych. Co ważne, z naszych badań wynika, że zdecydowana większość mikroprzedsiębiorców dostrzega pozytywne efekty i poleca Program kolejnym przedsiębiorcom. Właściciele firm zauważyli, że umożliwienie klientom wyboru metody płatności może decydować o dokonaniu transakcji, co wpływa na liczbę klientów oraz poziom obrotów, a także na wizerunek firmy jako bardziej nowoczesnej.

Czas ciekawych wyzwań i projektów

W działania związane z cyfryzacją aktywnie włączyli się również partnerzy instytucjonalni: samorządy, które realizują swoje strategie w zakresie Smart City, administracja publiczna, która rozwija cyfrową tożsamość, płatności w aplikacji mObywatel oraz inne podmioty np. dostawcy ładowarek elektrycznych, aplikacji sklepowych czy kas fiskalnych. Przed nami czas ciekawych wyzwań i projektów, które pozwolą każdemu konsumentowi na możliwość płacenia, gdziekolwiek jest i w sposób, który preferuje.

FMC27news