2.5 C
Warszawa
środa, 25 grudnia 2024

Optymalizacja w logistyce w erze cyfryzacji: jak ograniczyć koszty i zwiększyć efektywność

W obecnej sytuacji gospodarczej przedsiębiorcy muszą szukać sposobów na obniżenie kosztów. Zmieniające się ceny paliwa, wysoka inflacja i związane z nią załamanie gospodarcze, przekładające się na ograniczenie konsumpcji i w rezultacie stagnację wolumenów, to tylko kilka z czynników, które powodują, że ceny produktów i usług pną się niestety w górę. Rynek nie rośnie, ale koszty już tak. Dodatkowo bez inwestycji, które napędzają koniunkturę i dają nowe możliwości, będzie trudno przełamać niekorzystną passę. Jakie jest remedium? Rozwiązaniem jest kompleksowe podejście do rynku, w tym optymalizacja łańcucha dostaw, aby osiągnąć korzyści długoterminowe.

Antoni Zbytniewski

Business Development Manager, 
Fresh Logistics Polska

Jeśli chodzi o Fresh Logistics to w zasadzie optymalizacja odbywa się u nas od kilkunastu lat i nie chodzi tu o drastyczne cięcia, ale skuteczne wprowadzanie zmian w procesach, pozwalających na oszczędności dla wszystkich. Mam tu na myśli zarówno przewoźnika, nadawcę, jak i odbiorcę przesyłek. W ostatnich latach wdrożyliśmy ciekawe projekty optymalizacyjne bazujące na filozofii lean, zaczynając od tak podstawowego procesu, jak sam przejazd ciężarówek, który odbywa się w większości w nocy. Dzięki temu nie tylko szybciej dojeżdżamy do celu, ale także unikamy korków obecnych za dnia, co przekłada się na mniejsze spalanie. Wykorzystywanie naczep piętrowych (tzw. double-deck) oraz grodziowych, pozwalających na przewóz jednym środkiem transportu produktów wymagających różnych zakresów temperatur to także oszczędności. Specjalnie opracowany program szkoleń z odpowiedniego przygotowywania i zabezpieczania palet do przewozu przynosi nadawcom owoce w postaci mniejszej liczby uszkodzeń w trakcie transportu.

W czasie rzeczywistym

Wdrożyliśmy także specjalną platformę komunikacji pomiędzy nadawcami, przewoźnikami a odbiorcami. Dzięki niej każda dostawa jest monitorowana w czasie rzeczywistym, a dane jej dotyczące przesyłane elektronicznie, co znacznie skraca i upraszcza proces. Z wielką dokładnością wiemy, kiedy towar wjedzie do odbiorcy na plac rozładunkowy czy do magazynu. To znacznie ułatwia zaplanowanie pracy magazynierów i kierowców. Poszliśmy krok dalej i wdrożyliśmy także specjalny system przyspieszonej dostawy tzw. Drop&Drive. Polega ona na tym, że kierowca przywozi towar do magazynu i nie musi oczekiwać na odbiór dokumentów. To wielka oszczędność czasu dla naszych kierowców. Ciekawym rozwiązaniem jest także aplikacja do zarządzania zwrotami, dzięki której klient niezwłocznie otrzymuje szczegółowe informacje, tak aby jak najszybciej podjąć decyzję dotyczącą rozdysponowania towaru. Kolejnym narzędziem, które pomaga w szybkiej wymianie informacji, jest aplikacja do zarządzania sprzętem magazynowym, która usprawnia administrowanie skanerami, bateriami oraz termometrami. Dzięki temu pracownicy magazynowi mogą z łatwością pobrać potrzebny sprzęt, widzą jego status w czasie rzeczywistym.

Zrewolucjonizować zagadnienia analizy efektywności łańcuchów dostaw

Kluczowe znaczenie w procesie optymalizacyjnym ma bez wątpienia cyfryzacja i digitalizacja, która wkracza obecnie we wszystkie realizowane procesy logistyczne, transportowe i dystrybucyjne. Dlatego każdy z elementów szeroko komentowanej i interpretowanej Rewolucji Przemysłowej 4.0, czyli Internet of Things, mechanizmy sztucznej inteligencji (AI), automatyka oraz robotyka, dotycząca czynności magazynowych, odgrywają znaczącą rolę w rozwoju branży TSL. Na szczególną uwagę zasługuje IoT (Internet Rzeczy) w powiązaniu z analityką predykcyjną, czyli możliwościami przewidywania zjawisk i odpowiednio wczesnej reakcji na nie. Przykładowo: wprowadzanie czujników i wymiana szerokiego spektrum informacji o transportowanych towarach czy środkach transportowych, w powiązaniu z informacjami o ruchu ulicznym takimi jak: korki czy incydenty drogowe oraz możliwości szybkiego analizowania i reagowania na uzyskane na podstawie danych informacje biznesowe z całą pewnością zrewolucjonizują zagadnienia analizy efektywności łańcuchów dostaw.

Logistyka bez papieru

Istotną kwestią jest również budowanie logistyki w duchu paperless. Logistyka bez papieru to nie tylko oszczędność czasu, ale przede wszystkim pieniędzy. Dlatego Fresh Logistics Polska i organizacja GS1 Polska podjęły działania zmierzające do budowania świadomości i upowszechniania standaryzacji procesów poprzez wdrożenie i promocję rozwiązania Order-2-Cash, polegającego na cyfryzacji każdego etapu procesu logistycznego. Celem rozwiązania jest wyeliminowanie tradycyjnych dokumentów papierowych i przejście na Elektroniczną Wymianę Dokumentów (EDI). Innowacyjne rozwiązanie O2 C to szereg korzyści nie tylko procesowych, ale i również ekonomicznych. Cyfryzacja każdego etapu procesu od zamówienia do zapłaty jest gwarantem szybkości realizacji zamówienia oraz lepszej jakości np. poprzez sprawny i szybki proces przyjęcia towaru czy eliminację ręcznego wprowadzania danych, co zmniejsza ryzyko pomyłek przy dostawach. Order-2-Cash to również oszczędność czasu i niższe koszty związane m.in. z obsługą faktur papierowych.

FMC27news