2.6 C
Warszawa
niedziela, 29 grudnia 2024

Korzyści płynące dla przedsiębiorstw z dostępu do danych

Jako przedsiębiorcy mierzymy się z szeregiem wyzwań – jak zapewnić finansowanie w trudnym momencie dla firmy, jak ograniczyć ryzyko i zapewnić płynność finansową lub jak utrzymać dobre i wartościowe relacje biznesowe. Odpowiedzią na większość tego typu pytań, jest dostęp do informacji. Dziś to właśnie dostęp do właściwej – wiarygodnej, rzetelnej informacji świadczy o powodzeniu wielu firm.

Zatory płatnicze – plaga wśród polskich firm

Według badań, które przeprowadziliśmy w ERIF BIG z naszym partnerem – Apfino, wynika, że aż 7 na 10 przedstawicieli firm w Polsce dostrzega przydatność weryfikacji kontrahentów pod kątem wiarygodności finansowej. Dlaczego? Być może dlatego, że zatory płatnicze, to jedno z największych wyzwań, z jakim mierzą się przedsiębiorcy w naszym kraju. Aż 62 proc. firm ma płatności opóźnione o dłużej niż miesiąc, na co wskazuje Faktura.pl. Skalę opóźnień idealnie obrazują też m.in. 34 decyzje wydane przez UOKiK w 2023 r. wobec przedsiębiorstw, które notorycznie wydłużały terminy regulowania zobowiązań. Łączna suma kar, którymi obciążono te biznesy, przekroczyła 24 mln zł.

Co więcej, w minionym roku zlikwidowano 220 tys. firm, co jest wzrostem o 10 tys. wobec 2022 r. Wśród jednych z najczęściej wskazywanych powodów takiej skali zamknięć – są problemy finansowe. Geneza tych problemów może być różna – wzrost kosztów prowadzenia działalności, podwyżka płacy minimalnej czy… kontrahenci, którzy wymuszają długie terminy płatności lub generują opóźnienia w regulowaniu rachunków. Z naszych badań jasno wynika, że nawet 57 proc. przedstawicieli firm wskazuje, że opóźnienia w płatnościach są dla nich dużym wyzwaniem, 45 proc. mówi wprost o zatorach finansowych.

O ile większe biznesy dobrze radzą sobie z takimi wyzwaniami, tak mniejsze i średnie przedsiębiorstwa są mniej odporne na przedłużające się terminy płatności. Tym samym MŚP same mogą generować opóźnienia w płatnościach swoim kontrahentom.

Weryfikacja przed podjęciem współpracy jest zatem formą ograniczenia ryzyka zawarcia umowy z nierzetelnym partnerem. A mimo to, okazuje się, że w Polsce nawet 39% firm nie sprawdza swoich partnerów biznesowych! Jak wskazują – głównie dlatego, że w ich branży nie jest to wymagane.

W mojej ocenie brak podjęcia próby weryfikacji swoich przyszłych i obecnych kontrahentów jest niepotrzebnym narażaniem się na niekorzystne współprace, czego z pewnością w znaczącym stopniu można byłoby uniknąć.

Najprostsza ścieżka weryfikacji

Biura informacji gospodarczej to banki wiedzy na temat zarówno przedsiębiorstw, jak i osób fizycznych. Podejmując weryfikację w jednym z czterech BIG-ów dostępnych na polskim rynku, otrzymujemy raport, który jasno wskazuje, czy podmiot, z którymi planujemy współpracę, ma pozytywną historię lub czy obecnie mierzy się z zaległościami w płatnościach wobec innych swoich wierzycieli.

Taka prosta informacja jest wyraźnym sygnałem, czy współpraca obarczona jest wysokim ryzykiem. Wśród danych, które otrzymujemy w raporcie, znajdują się m.in. informacje, czy podmiot po prostu incydentalnie „przeoczył” termin płatności, czy wręcz notorycznie unika spłat oraz wobec jakiego podmiotu ma zaległości.

Kiedy zapytaliśmy przedstawicieli polskich firm, gdzie zwykle weryfikują swoich kontrahentów – wskazali oni przede wszystkim Internet, jako główne źródło informacji, KRS czy branżę/znajomych. To oczywiście dobry trop, jednak BIG jest zdecydowanie bardziej wiarygodnym źródłem informacji na temat sytuacji finansowej potencjalnego klienta, czy partnera biznesowego. Dane o ewentualnych opóźnieniach dostarczają do BIG m.in. operatorzy telekomunikacyjni, banki, instytucje finansowe czy inne przedsiębiorstwa.

Informacje, które pozyskujemy w Internecie lub u znajomych mogą być subiektywne, lub wybiórcze, gdyż dbałość o wizerunek – zwłaszcza firm – jest dla nich jednym z ważniejszych obszarów aktywności. Natomiast dane, które można pozyskać w BIG, są obiektywne, oddają rzeczywisty obraz weryfikowanego podmiotu pod kątem finansowym.

Prewencja zawsze będzie tańszą opcją

Jako Grupa CRIF jesteśmy obecni na polskim rynku w postaci dwóch BIG-ów, które gromadzą informacje na temat wiarygodności finansowej Polaków i ich biznesów. Nasze doświadczenie jasno potwierdza – odpowiedzialne zarządzanie ryzykiem w firmie poprzez weryfikację wiarygodności finansowej kontrahentów jest tańszą opcją niż windykacja i dochodzenie należności na drodze sądowej.

Mając pełną świadomość poziomu zadłużeń polskich podmiotów, zawsze rekomenduję poszukiwanie takiej opcji, która będzie najefektywniejsza i najmniej obciążająca finansowo. BIG, który zapewnia dostęp do rzetelnej informacji, i wspiera oszacowanie ryzyka współpracy, jest nieocenionym tego typu źródłem dla firm.

Narzędzie do budowania wartościowych relacji w biznesie

Współpraca z BIG-iem może być też skutecznym narzędziem do budowania zaufania i wartościowych relacji biznesowych. Prowadzenie otwartej komunikacji do partnerów o stałej współpracy z BIG jest sygnałem do rynku, że sam sprawdzający dba o uczciwość finansową i dąży do odpowiedzialnego zarządzania ryzykiem w swoim przedsiębiorstwie. Współcześnie – oceniam – są to jedne z najbardziej pożądanych komunikatów, które możemy „wypuścić” do rynku.

Materiał partnera

FMC27news