-1.7 C
Warszawa
sobota, 23 listopada 2024

Opłacalne aplikacje mobilne dla e-commerce – dla każdego, nie tylko dla gigantów

Rozwój nowych technologii i zmiana nawyków zakupowych klientów sprawiają, że w ostatnich latach e-commerce przechodzi ogromne zmiany. Podstawą tej ewolucji jest dążenie do zapewnienia jak najlepszego doświadczenia użytkownikom. A ci oczekują dzisiaj łatwych i szybkich zakupów, przede wszystkim na urządzeniach mobilnych. Według statystyk już prawie 80% e-konsumentów korzysta ze smartfona przy dokonywaniu transakcji online.

Do tej pory wydawało się, że najlepszym sposobem, aby zapewnić doświadczenie zakupowe stworzone dla smartfonów, jest zbudowanie dedykowanej aplikacji natywnej. Czy jest to jedyne i najbardziej opłacalne rozwiązanie?

Rozwój technologii mobilnych to wyzwanie dla współczesnych sklepów

Zmiana w technologii i zachowaniach kupujących spowodowała, że pojawiło się zapotrzebowanie na lepsze zarządzanie doświadczeniami klientów. To z kolei przyczyniło się do wielu wyzwań i problemów współczesnych sprzedawców. 

Sama responsywna strona sklepu internetowego już nie wystarcza, jednak dla większości firm stworzenie osobnej aplikacji mobilnej nie jest opłacalne. Budowa, utrzymanie i rozwój aplikacji natywnej to wielotysięczne budżety i miesiące pracy dla dedykowanego teamu developerskiego. Nie wspominając o nakładach marketingowych, aby zachęcić klientów do pobrania aplikacji i korzystania z niej na co dzień. 

Należy przy tym zaznaczyć, że życie większości aplikacji jest bardzo krótkie – często zbyt krótkie, aby zwróciły się nakłady z jej tworzenia i wypromowania. Według danych 1/4 aplikacji zakupowych jest usuwana po pierwszym użyciu, a aż 3/4 w ciągu pierwszych 3 dni od zainstalowania. Oznacza to, że na utrzymanie oraz systematyczne promowanie tradycyjnych aplikacji stać najczęściej jedynie największych graczy, którzy mają szansę na zwrot z tak dużej inwestycji. Rozwiązaniem tych problemów staje się technologia PWA. 

Alternatywa dla aplikacji natywnych

PWA (Progressive Web App), czyli Progresywne Aplikacje Webowe, łączą w sobie zalety aplikacji natywnych i stron internetowych. Zostały zaprojektowane tak, aby działały płynnie na różnych urządzeniach. Oferują użytkownikom komfort zbliżony do korzystania z klasycznych aplikacji mobilnych, jednak nie wymagają pobierania i instalowania na urządzeniu. 

W przypadku PWA na pierwszy rzut oka największą różnicę robi szybkość i wydajność działania porównywalna do aplikacji natywnych, dzięki czemu jest w stanie sprostać oczekiwaniom dzisiejszych e-konsumentów. Nawet tych najbardziej wymagających z pokolenia Z, którzy są przyzwyczajeni do szybkich aplikacji społecznościowych i oczekują tego samego, kiedy przejdą na stronę sklepu.

Według danych Google każda dodatkowa sekunda potrzebna do załadowania strony prowadzi do spadku odwiedzin kolejnych podstron aż o 20%. Płynność interakcji oraz brak opóźnień w reakcji na działania użytkownika mają zatem znaczący wpływ na ogólne wrażenia z korzystania z witryny sklepowej, co przekłada się zwiększenie zaangażowania i komfortu zakupów, a docelowo – wzrost konwersji. 

Podobnie jak klasyczne aplikacje mobilne, PWA mogą korzystać z funkcji urządzenia, takich jak kamera, lokalizacja czy powiadomienia push, aby kreować interaktywne doświadczenie zakupowe. Brak konieczności pobierania aktualizacji sprawia, że klienci mają dostęp do wszystkich wszystkich funkcji i poprawek bez pobierania najnowszej wersji aplikacji. Dodatkowo PWA mogą działać w trybie offline, zapewniając dostęp do niektórych funkcji nawet przy słabym połączeniu internetowym.

PWA jest dla każdego, nie tylko dla największych graczy

PWA jest dzisiaj świetnym rozwiązaniem dla sklepów online, które chcą uzyskać przewagę w m-commerce bez konieczności inwestowania w rozbudowane aplikacje mobilne. To sposób na wzniesienie swojego mobile commerce na zdecydowanie wyższy poziom, bez ogromnego nakładu środków na wyprodukowanie osobnej aplikacji natywnej. 

Tworzenie PWA jest prostsze i tańsze niż rozwijanie aplikacji natywnej, dlatego staje się coraz popularniejszym wyborem w dynamicznie rozwijających się branżach w sektorze e-commerce –  od mody po rozrywkę. Nie ma również potrzeby budowania oddzielnych wersji dla dwóch systemów operacyjnych (Android i iOS), co wpływa na szybkość oraz niższe koszty wdrożenia. 

PWA stają idealnym wyborem dla firm, które chcą szybko zaimplementować nowe funkcjonalności lub testować pomysły biznesowe. To także zdecydowanie bardziej uniwersalne rozwiązanie, ponieważ PWA działają na różnych przeglądarkach i platformach, oferując spójne doświadczenie zakupowe na różnych urządzeniach. 

W AtomStore jesteśmy już po pierwszych wdrożeniach PWA i widzimy ogromny potencjał w doskonaleniu doświadczenia zakupowego z wykorzystaniem tej technologii. Progresywne Aplikacje Webowe są w stanie zaspokoić wysokie oczekiwania dzisiejszych użytkowników mobilnych oczekujących jak najlepszego doświadczenia zakupowego bez konieczności instalowania kolejnej aplikacji, która za 3 dni zniknie z ich urządzenia.

Autor: Łukasz Plutecki, CEO AtomStore

Materiał Partnera

FMC27news