Leasing ma istotne znaczenie w finansowaniu inwestycji przedsiębiorstw. Świadczą o tym liczby. Najnowsze badanie Komisji Europejskiej SAFE 2024 („Survey on the access to finance of enterprises”) pokazuje, że spośród wszystkich krajów UE to właśnie w Polsce najwięcej firm (44 proc.) poszukujących finansowania inwestycji sięgnęło po leasing.
Liczby na rynku leasingowym rosną z roku na rok. Wartość finansowania, jakiego w 2024 r. udzieliły w Polsce firmy leasingowe, zgodnie z danymi Związku Polskiego Leasingu wyniosła 110,5 mld zł. To kolejny rekord i wzrost o 10,4 proc. w porównaniu z poprzednimi 12 miesiącami. To również ok. 30 proc. wszystkich nakładów inwestycyjnych firm.
Co Polacy biorą w leasing?
Wzrost polskiego rynku leasingu napędzają pojazdy. Największy udział w nim mają pojazdy lekkie (osobowe i o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t), których wartość osiągnęła 60,4 mld zł w 2024 r. To o 25 proc. więcej w porównaniu z 2023 r.
Spośród innych pojazdów najczęściej finansowany jest zakup ciągników siodłowych, naczep i przyczep, pojazdów powyżej 3,5 t oraz autobusów.
Rośnie też udział leasingu maszyn i urządzeń – to 26,2 mld zł w 2024 i wzrost o 5 proc. rok do roku. W tym segmencie najczęściej finansowany jest sprzęt budowlany, maszyny do produkcji tworzyw sztucznych i obróbki metali, a także maszyny rolnicze, sprzęt medyczny i maszyny spożywcze. Są to narzędzia potrzebne w branżach rozwijających się.
Przedsiębiorcy dbają o płynność finansową
Leasing pozwala realizować zamówienia i projekty bez konieczności ponoszenia ogromnych kosztów zakupu maszyn na początku inwestycji. To forma, która ma często kluczowe znaczenie przy projektowaniu cash flow inwestycji – zarówno w fazie nabycia sprzętu, jak i rozruchu produkcyjnego. Leasing pozwala odpowiednio sparametryzować warunki finansowania maszyn i urządzeń dostosowanych do indywidualnych potrzeb klienta czy całej floty.
Konieczność angażowania jednorazowo dużego kapitału przez firmy transportowe, które mają wysokie wydatki bieżącej działalności – koszty paliwa, diety kierowców, bieżące naprawy itd. – mogłoby zachwiać ich płynnością. Tabor transportowy musi być non stop w ruchu, więc niskie koszty wejścia w finansowanie jest kluczowe. Firmy leasingowe skutecznie odpowiadają na te potrzeby. Regularna wymiana pojazdów na nowsze modele poprawia efektywność i obniża koszty eksploatacji.
MŚP korzystają z leasingu
W skali globalnej największą grupą odbiorców produktów leasingowych są mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. To również strategiczny element polskiej gospodarki, bo właśnie firmy tego typu stanowią większość rynku. Z danych Związku Polskiego Leasingu za 2024 r. wynika, że firmy o obrotach do 5 mln zł (mikro-) stanowiły 54,7 proc. klientów firm leasingowych, a obrotach od 5 do 20 mln zł to kolejne ponad 18 proc. klientów.
44 proc. takich przedsiębiorców zadeklarowało w badaniu SAFE 2024, przeprowadzonym przez Komisję Europejską, że skorzystało z leasingu w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. To najwyższy wskaźnik w Unii Europejskiej.
Łatwo i szybko online
Jednym z kluczowych procesów w każdej branży jest digitalizacja i udostępnianie usług online. Leasing również zmierza w stronę pełnej cyfryzacji, a więc procesu pozyskania finansowania w formie leasingu przeprowadzonego online: od wniosku, poprzez jego obsługę, która jest w coraz większym stopniu automatyzowana, aż do zawarcia umowy, jej obsługę i rozliczenie.
– W ING wystarczy dostęp do internetu, by złożyć wniosek o leasing online na samochód osobowy, pojazd ciężarowy, maszynę, urządzenie lub inny sprzęt. Online można także sprawdzić swoje umowy i polisy, a także zarządzać fakturami i rozliczeniami w dowolnym czasie i miejscu. Można też złożyć wnioski dotyczące zmian w aktywnej umowie leasingu lub dotyczących przedmiotu leasingu. To wszystko jest dostępne w aplikacji Moje ING lub ING Business – podkreśla Adam Sar, prezes zarządu ING Lease (Polska).

W tych aplikacjach można również uruchomić polecenie zapłaty online bez wypełniania papierowej zgody. To bezpieczna i wygodna forma regularnych płatności rat leasingowych dla klientów ING Banku Śląskiego.
– Oferujemy również rozwiązania online łączące producentów, sprzedawców maszyn i urządzeń oraz przedsiębiorców i właścicieli firm, którzy tych maszyn potrzebują, by rozwijać swój biznes. To platforma ING Lease Now. Dla dostawców to narzędzie do prowadzenia rozmów handlowych oraz poszerzenia możliwości, które mogą zaoferować swoim klientom. Z drugiej strony klienci zyskują szybki i wygodny dostęp do finansowania – dodaje Adam Sar.
ING Lease Now to usługa podążająca za trendem zakupów online. W dzisiejszym świecie z roku na rok na znaczeniu zyskują platformy internetowe, które oferują w jednym miejscu nie tylko możliwość zakupu produktów różnego typu i od różnych producentów, ale także zapewniają dostęp do wielu form finansowania, także leasingu.
W ten sposób można wziąć coś w leasing o dowolnej porze dnia, w dowolny dzień tygodnia. Formalności ograniczone są do minimum, wniosek składa się online, a umowę podpisuje elektronicznie.
– Branża leasingowa potrzebuje zmian w prawie – takich, dzięki którym więcej czynności będzie można wykonywać cyfrowo. Są to m.in. podpisywanie umów w formie dokumentowej czy też rejestracja samochodów online. W ING, aby nasi klienci mogli podpisywać umowy zdalnie, udostępniliśmy nowy typ podpisu – kwalifikowany podpis jednorazowy. To uzupełnienie dla funkcjonujących na rynku podpisów, które można wykupić u zewnętrznych operatorów. Procedura podpisania dokumentu trwa przeważnie kilkadziesiąt sekund, jeśli wszystkie dane i hasła są pod ręką – podkreśla Adam Sar.
Materiał partnera