„Mały Saj i wielka przygoda” to czwarta publikacja przygotowana przez laureatów konkursu Piórko 2018. – nagrody Biedronki za książkę dla dzieci. Konkurs nie dość, że promuje czytelnictwo wśród najmłodszych, to jest też szansą dla autorów, którzy debiutują na rynku wydawniczym w Polsce.
„Mały Saj i wielka przygoda” trafiła do sklepów sieci w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy.
– Jesteśmy dumni, że konkurs Piórko zbudował swoją tradycję i regularnie przyciąga bardzo zdolnych debiutantów. Już po raz czwarty udało nam się wyłowić dwa wyjątkowe talenty literackie i graficzne. „Mały Saj…” to opowieść tak wciągająca, że z sympatycznym chłopcem z indyjskiej wsi z pewnością zidentyfikują się także mali polscy czytelnicy. To zasługa wyobraźni autorki, ale i towarzyszących historii wysmakowanym ilustracjom – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w Jeronimo Martins Polska.
fot.Laureaci: Marcin Macięga i Magdalena Wiśniewska
Autorką opowieści jest Magdalena Wiśniewska, która na co dzień uczy obcokrajowców języka polskiego i pracuje w postprodukcji filmowej, a po godzinach zajmuje się pisaniem. Do pierwszego etapu, w którym zwyciężyła, zgłoszono 3,3 tys. tekstów. Historię o małym Saju zilustrował Marcin Macięga, krakowski grafik, muzyk amator i wielbiciel starych gier komputerowych. Jego prace zostały wybrane przez jury spośród 600 zgłoszonych. Laureaci konkursu Biedronki Piórko 2018 za wygraną otrzymali po 100 tys. zł – to jedne z najwyższych wygranych w konkursach wydawniczych.
Biedronka organizuje Piórko od 2015 r. Konkurs jest szansą dla debiutantów na rozwój ich talentu poprzez wydanie książki i jej dystrybucję w największej sieci handlowej w Polsce, a dodatkowo na zdobycie znaczącej nagrody finansowej. Do tegorocznej edycji Piórka zgłosiło się ok. 4 tys. debiutujących pisarzy i ilustratorów. W większości były to osoby w wieku 18-34 lat, mieszkające najczęściej w województwach: mazowieckim, małopolskim i śląskim. Swoje prace – zarówno tekstowe, jak i graficzne – chętniej przesyłały kobiety. W pierwszym etapie Piórka 2018 pisarki stanowiły 73 proc. uczestników, a malarki lub graficzki: aż 84 proc. Kluczowym zadaniem konkursu Piórko jest promowanie czytelnictwa wśród najmłodszych.
Od 2015 r. ukazały się trzy książki laureatów Piórka: „Szary Domek” Katarzyny Szestak i Natalii Jabłońskiej, „Córka bajarza” Moniki Radzikowskiej i Moniki Białej oraz „Nieustraszony Strach na Wróble” Grzegorza Majchrowskiego i Marii Giemzy. Łącznie sprzedano już 130 tys. egzemplarzy wszystkich zwycięskich tytułów. Patronat honorowy nad konkursem od samego jego początku sprawuje Rzecznik Praw Dziecka.