Firma Panattoni podpisała w ubiegłym roku w Polsce umowy najmu na ponad 2,1 mln m2 powierzchni. To o 800 tys. m2 więcej niż rok wcześniej – poinformowała spółka.
Na ten wynik, mimo trwającej od marca pandemii, wpływ miał szybki rozwój e-commerce. Ożywieniu na magazynowym rynku sprzyjały też nowe trendy – przenoszenie produkcji z Azji bliżej konsumentów końcowych i zabezpieczanie przez sieci handlowe ciągłości łańcucha swoich dostaw. Przy szybko rosnących zamówieniach internetowych oraz obrotach, firmy z branży e-commerce potrzebowały nowych powierzchni do zaspokojenia popytu.
Z szacunków firmy Panattoni wynika, że inwestycje związane z rynkiem e-commerce stanowiły w tym roku blisko 30 proc. jej realizacji. Przykładem jest firma Globalway (wchodząca w skład grupy Costway), dostawca m.in. zabawek, mebli, akcesoriów sportowych i wyposażenia wnętrz z Chin, który wynajął całą powierzchnię w ramach Panattoni Park Tricity East IV (52 tys. m2). Gdańskie centrum dystrybucyjne ma ułatwić firmie handel nie tylko na rynku polskim, ale i w całej Europie. Wśród jej strategicznych partnerów Globalway znajdują się takie firmy jak Wallmart, Amazon, eBay, Wish czy Home Depot.
Jak podaje Panattoni rośnie popyt na magazyny nie tylko dla potentatów branży internetowej. Zwiększa się też zapotrzebowanie na operatorów logistycznych i platformy przeładunkowe w obrębie parków miejskich i w mniejszych miejscowościach. Jeden z największych operatów logistycznych w Polsce – firma InPost zajmuje już ponad 30 tys. m2 powierzchni magazynowej udostępnionej przez Panattoni m.in. w Toruniu, Szczecinie, Opolu i Olsztynie. W ostatnim kwartale tego roku objęła kolejne w A2 East Warsaw Park (8,2 tys. m2), Panattoni Park Lublin III (8, 1 m2), Panattoni Park Bydgoszcz II (2,4 tys. m2), Panattoni Park Białystok II (8, 5 tys. m2) oraz City Logistics Kraków 1 (9 tys. m2).
Polska dobrą lokalizacją
Według Panattoni duży wpływ na rynek najmu powierzchni magazynowych miały też sieci handlowe, które musiały udoskonalić strategie omnichannel, koncentrując się na sprzedaży online i swoich sklepach internetowych. Wymuszało to na nich konieczność zabezpieczenia łańcucha dostaw i zabezpieczenie dodatkowej powierzchni magazynowej. W marcu tego roku deweloper wynajął 35 tys. m2 w Panattoni Park Gliwice III jednej z dużych sieci handlowych, która chciała realizować zamówienia internetowe produktów z innych segmentów niż żywność takich jak: odzież, akcesoria sportowe, ogrodowe, do domu, w tym również sprzęt AGD. Najemca wprowadził się do parku w kwietniu ubiegłego roku.
We wzroście popytu na powierzchnie przemysłowe mają udział także przedsiębiorstwa produkcyjne, które coraz częściej myślą o dywersyfikacji dostaw. Przy przenoszeniu produkcji bliżej konsumentów końcowych, Polska jest dla nich dobrą lokalizacją. Wynika to z naszego położenia w Europie i niższych kosztów pracy oraz dostępu do wykwalifikowanych pracowników. Dzięki utworzeniu nowych linii produkcyjnych blisko rynków zbytu, firmy skracają łańcuch dostaw i zapewniają sobie bezpieczeństwo dostaw. Przykładem takiej realizacji jest budowa przez Panattoni fabryki w Rzeszowie dla fabryki Phoenix Contact E-Mobility w Rzeszowie – firmy działającej w obszarze elektromobilności. Od początku 2021 r. w obiekcie o powierzchni 15 tys. m2 będą produkowane i testowane kable do ładowania na potrzeby producentów samochodów elektrycznych.