0.4 C
Warszawa
sobota, 23 listopada 2024

Wielkie inwestycje i nowa jakość. Jak zmienia się poczta

Poczta inwestuje w cyfryzację, nowe usługi i logistykę. Celem jest podnoszenie standardów obsługi i zwiększenie udziałów w rynku. Dzięki podjętym w ostatnim czasie działaniom, Poczta unowocześniła swoją sztandarową usługę kurierską Pocztex, jak również rozpoczęła realizację projektu ASL, który rozwinie i zoptymalizuje infrastrukturę logistyczną.

Nowa odsłona sztandarowej usługi kurierskiej

Flagowym projektem Poczty Polskiej jest nowa odsłona usługi Pocztex, która zgodnie ze strategią firmy ma zapewnić zwiększenie udziałów w dynamicznie rozwijającym się rynku usług kurierskich.

Od 15 listopada 2021 roku Poczta Polska uprościła ofertę w obrocie krajowym do dwóch głównych produktów: paczki powszechnej i znacznie przyjaźniejszej klientom usługi kurierskiej Pocztex ze standardem doręczenia D+1 (następnego dnia po dniu nadania) i D+0 (w dniu nadania). Nowy Pocztex oferuje multikanałowość dostaw. Klienci mogą wybrać najdogodniejszą formę odbioru zamówionej przesyłki. Osoby, które preferują tradycyjne rozwiązania, odwiedzi kurier Pocztexu. Przesyłka zostanie doręczona pod wskazany adres albo do jednego z sieci punktów odbioru. Już co piątą przesyłkę klienci odbierają w pocztowych punktach partnerskich i wciąż rozbudowywanej sieci własnych automatów paczkowych.

Poczta Polska stale rozwija opcję dostawy – Pocztex PUNKT. Już teraz przesyłki można odbierać w ponad 17 000 lokalizacjach na terenie całego kraju. Punkty odbioru znaleźć można m.in. w placówkach pocztowych, w sklepach Żabka, Biedronka, ABC, Lewiatan, Delikatesach Centrum czy w kioskach RUCH lub na stacjach ORLEN. Poczta dysponuje największą w kraju siecią click & collect, którą konsekwentnie rozbudowuje. Do końca 2022 roku zamierza rozszerzyć sieć punktów odbioru do 20 tys.

– Obok Pocztex KURIER i Pocztex PUNKT rozwijamy także metodę dostawy Pocztex AUTOMAT, czyli sieć własnych automatów paczkowych, gdyż chcemy być jeszcze bardziej konkurencyjni zarówno dla odbiorców indywidualnych, jak i naszych partnerów biznesowych, zapewniając im oczekiwaną najwyższą jakość realizowanych usług. W 2022 roku planujemy udostępnić klientom sieć obejmującą 2 000 szt. zewnętrznych automatów paczkowych, z których co najmniej 750 stanie przy sklepach Biedronka – podkreśla Tomasz Zdzikot, prezes Poczty Polskiej.

Poczta, podążając za trendami rynkowymi oraz kierując się komfortem konsumentów, udostępniła szybkie bezgotówkowe płatności za nadanie przesyłki na stronie www.pocztex.pl. Klienci odwiedzający nową stronę internetową Pocztexu, mogą już nie tylko szybko wycenić, ale też opłacić przesyłkę. Dodatkowo zyskali także możliwość samodzielnego wygenerowania i wydrukowania etykiety, co znacznie skróci czas potrzebny na obsługę w placówce pocztowej.

Poczta Polska planuje wprowadzenie kolejnych udogodnień do swojej flagowej usługi kurierskiej, w tym między innymi nadanie przesyłki bez etykiety. Ponadto już wkrótce klienci zyskają dostęp do aplikacji mobilnej. Wśród licznych udogodnień, jakie zaoferuje, wymienić można m.in. możliwość nadania przesyłek Pocztex, ich śledzenie oraz odbiór z automatów paczkowych. Twórcą tego kompleksowego rozwiązania informatycznego, obejmującego także dostęp do dedykowanego Panelu Klienta dla osób korzystających z komputerów, będzie spółka z grupy spółek Poczty Polskiej – Poczta Polska Usługi Cyfrowe.

Dokapitalizowanie

Sprawne działanie usług zależy od wielu czynników, jednak jednym z kluczowych jest niezawodne zaplecze logistyczne. Poczta Polska realizuje projekt transformacji sieci logistycznej do obsługi zwiększającego się wolumenu przesyłek kurierskich. Ministerstwo Aktywów Państwowych podjęło decyzję o dokapitalizowaniu Poczty Polskiej w wysokości 190 mln zł. Środki te zostaną przeznaczone wyłącznie na realizację planowanych od wielu lat inwestycji w zakresie architektury sieci logistycznej (ASL). Zakładana pełna kwota nakładów inwestycyjnych na ten cel to ok. 760 mln zł w latach 2021–2025. Dokapitalizowanie pozwoli na modernizację i budowę centrów logistycznych, które zapewnią nowoczesną obsługę rozwijającego się rynku e-commerce.

Realizacja tego projektu umożliwi płynną transformację obecnej sieci logistycznej, przystosowanej głównie do obsługi listów, do sieci docelowej, w której prym wieść będą przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczkowe (KEP) i e-commerce.

Inwestycje w nowe sortery

– Trzon naszego działania stanowi zapewnienie najwyższej jakości w zakresie obsługi logistycznej, co bezpośrednio przełoży się na wzrost satysfakcji klientów i pozyskanie kolejnych odbiorców. Inwestycja w sortery to jedna z dużych inwestycji, które rozpoczynamy w tym roku – podkreśla Tomasz Zdzikot.

Poczta Polska podpisała w 2021 roku umowę na zakup trzech sorterów do automatycznego sortowania przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych, na łączną kwotę ok. 158 mln zł. To największa jednorazowa inwestycja w automatyzację procesów logistycznych w historii Poczty Polskiej. Wraz z inwestycjami towarzyszącymi, Spółka przeznaczy na nią ponad 200 mln zł. Po przygotowaniu optymalnych rozwiązań z uwzględnieniem przebiegu linii sorterów, zostanie uruchomione postępowania przetargowe na wybór wykonawcy prac adaptacyjnych. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 2023 roku.

– Aktualnie większość naszych przychodów stanowią listy, jednak w ciągu kilku lat musimy to zmienić. Przychody z paczek i usług logistycznych muszą kilkukrotnie wzrosnąć i wraz z innymi rozwojowymi usługami Poczty Polskiej będą stanowić większość naszych przychodów – mówi Andrzej Bodziony, wiceprezes Poczty Polskiej.

Poczta Polska rozpoczęła testy technologii RFID

Poczta Polska wprowadziła pierwszą fazę testów technologii RFID w ramach projektu naukowo- badawczego, realizowanego we współpracy z Łukasiewicz – Poznańskim Instytutem Technologicznym oraz konsorcjum Orange/Hadatap. Jeśli testy zakończą się sukcesem, Spółka może wdrożyć je na szeroką skalę, co powoli precyzyjniej lokalizować przesyłki oraz przyspieszyć proces ich doręczenia do milionów klientów w Polsce.

Technologia RFID jest znana nie od dziś. Na co dzień wykorzystywana jest m.in. w przemyśle odzieżowym do lokalizacji ubrań w sklepach. W branży kurierskiej wciąż stanowi jednak nowość i niewiele firm decyduje się na jej wdrożenie na szerszą skalę. Z tej przyczyny testy realizowane przez narodowego operatora stanowią innowację na skalę światową. RFID automatyzuje i upraszcza procesy identyfikacyjne opracowywanych przesyłek. Dzięki temu nie trzeba do tej czynności angażować ludzi.

W przypadku udanych testów i wprowadzenia RFID, pracownicy Poczty Polskiej nie będą musieli skanować przesyłek ręcznie, gdyż tę monotonną czynność może zastąpić technologia. Dzięki zastosowaniu RFID przesyłkę będzie można śledzić na każdym etapie jej podróży, na bieżąco reagując na zakłócenia w łańcuchu logistycznym, by jeszcze lepiej spełniał on swoje zadania, a klient szybciej i sprawniej otrzymywał zamówiony towar. Testy odbywają się jednocześnie aż w 3 sortowniach: w Pruszczu Gdańskim, Szczecinie i Zabrzu, przez które przechodzi ok. 50 mln przesyłek paczkowych i listowych miesięcznie.

Poczta Polska stale poszukuje także nowych rozwiązań i technologii, które zautomatyzują procesy oraz pozytywnie wpłyną na jakość usług dla klientów. Planowane są prace m.in. nad usprawnieniem obsługi klienta w formie autonomicznej placówki, wykorzystania robotów w procesach logistycznych oraz dronów doręczających przesyłki.

FMC27news