Działania marketingowe w Internecie to dzisiaj chleb powszedni. Dlaczego? Przede wszystkim z uwagi na to, że coraz chętniej korzystamy z komfortu, który daje nam świat online. Wystarczy kilka kliknięć, żeby znaleźć potrzebne informacje, zamówić potrzebną usługę lub kupić niezbędne produkty. Właśnie dlatego e-promocja ciągle się rozwija, dając marketerom do ręki nowe, skuteczne oręża. Jednym z nich jest retargeting. Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie co to jest i dlaczego warto go stosować.
Na czym polega retargeting?
Retargeting to działania prowadzone online, których podstawowym celem jest zmotywowanie odbiorcy, który zainteresował się Twoją ofertą do sfinalizowania transakcji. Wyjaśnijmy to na przykładzie: młoda mama szuka spacerówki dla swojego dziecka, odwiedza Twój sklep internetowy, ale ostatecznie, z różnych powodów, nie decyduje się na zakup. Kampania retargetingowa ma za zadanie przypomnieć jej, że oglądała konkretne produkty w Twoim sklepie, zachęcając ją tym samym do zrealizowania zamówienia.
Same odwiedziny w Twoim sklepie lub na stronie www nie oznaczają, że użytkownik na pewno zdecyduje się na zakończenie transakcji. To specyfika dzisiejszego procesu zakupowego. Konsument często musi mieć kilka punktów stylu z konkretną ofertą, żeby ostatecznie podjąć decyzję o zakupie konkretnego produktu lub skorzystaniu z proponowanych usług.
Mama z wcześniejszego przykładu mogłaby chcieć sprawdzić inne modele wózków dostępne w sklepach internetowych lub porównać ceny. „Przypomnienie” o Twojej ofercie jest więc jak najbardziej wskazane, zwłaszcza w warunkach bardzo dużej konkurencji. Dzisiaj nie można oczekiwać, że odwiedziny w sklepie = zakup produktów. Wręcz przeciwnie, sklepów z podobnym asortymentem jest na tyle dużo, że trudno oczekiwać, że w trakcie pierwszej styczności z Twoim asortymentem konsument od razu podejmie decyzje zakupową, skoro doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że do jego dyspozycji jest wiele innych alternatyw.
Jak zaplanować działania retargetingowe?
Kampania retargetingowa ma na celu „przypomnieć” potencjalnym klientom, którzy już kiedyś weszli w kontakt z Twoją ofertą o jej istnieniu. Cel jest prosty – zachęcić ich do zakupu. Musisz jednak zwrócić uwagę na to, że działania retargetingowe powinny być odpowiednio zaplanowane, w przeciwnym razie zmniejszasz szanse na to, że faktycznie przyniosą pożądane rezultaty. Co to oznacza w praktyce?
Po pierwsze: umiar. Jeżeli będziesz bombardować użytkownika reklamami możesz osiągnąć efekt odmienny od zamierzonego. Planując działania, postaraj się zachować zdrowy rozsądek.
Po drugie: reklamy muszą być dostosowane do zainteresowań potencjalnego klienta. Niewłaściwie zaadresowana reklama nie zachęcić go do wejścia na stronę.
Po trzecie: w kampaniach retargetingowych bardzo dobrze sprawdzają się landing page’e, czyli strony docelowe. Dzięki temu, że przedstawiają informacje na konkretny temat nie rozpraszają uwagi użytkownika. Konwertujące landing page’e stworzysz korzystając z kreatora platformy Landingi. To świetne rozwiązanie – landing page zaprojektujesz nawet, jeżeli nie posiadasz wiedzy programistycznej. Wystarczy, że wybierzesz jeden z edytowalnych szablonów.
Podsumowując: retargeting, o ile będzie odpowiednio zastosowany, pomoże Ci w walce o uwagę konsumentów, zachęcając ich do konwersji, czyli wykonania pożądanej przez Ciebie akcji. Zwykle jest to sfinalizowanie transakcji.