3.8 C
Warszawa
poniedziałek, 25 listopada 2024

Koniecznie przeczytaj

Różne reklamy dla różnych widzów? Startuje pilotaż

Już wkrótce w Polsce powszechne może być to, że podczas bloku reklamowego będziemy oglądać zróżnicowane reklamy, np. w zależności od regionu. W marcu rozpoczęło się pilotażowe wdrożenie systemu emisji spotów reklamowych w tzw. modelu DAI. W trakcie projektu testowana będzie funkcjonalność i efektywność systemu. Zakres testów obejmie wszystkie rodzaje cyfrowych platform  telewizyjnych w Polsce.

Pilotażowy projekt prowadzą Emitel wraz z Giełdą Papierów Wartościowych (GPW). Emitel od wielu lat rozwija produkty tzw. telewizji hybrydowej, w tym rozwiązania typu Addressable TV. Jednym z takich rozwiązań jest platforma DAI (ang. Dynamic Ad Insertion), która umożliwia m.in. umieszczanie określonych spotów w blokach reklamowych na bazie wcześniej zdefiniowanych kryteriów. W praktyce oznacza to, że widzowie oglądając dany kanał telewizyjny, podczas emisji bloku reklamowego zobaczą różne spoty reklamowe. Rozwiązanie to daje możliwość pokazania na ekranach telewizorów, w tym samym czasie, w ramach przekazu telewizyjnego różnych treści dostosowanych do widza. Warunkiem jest podłączenie odbiornika telewizyjnego do internetu.

– Celem GPW jest zbudowanie kompleksowej platformy technologicznej, która umożliwiać będzie realizację usługi dynamicznej podmiany reklam telewizyjnych, czyli DAI. System ma docelowo działać w naziemnej telewizji cyfrowej, sieciach kablowych, satelitarnych oraz na platformach streamingowych. Umożliwi on nadawcom telewizyjnym podmianę telewizyjnych spotów reklamowych na dopasowane do rodzaju odbiorcy. Razem z Emitel rozpoczynamy wdrożenie i testy funkcjonalności systemu. Podmiana reklamy będzie dokonywać się na dekoderach po to, aby docelowo zbudować zasięg ogólnopolski i pozwolić reklamodawcom na projektowanie kampanii i dopasowywanie treści poprzez nasz system, z wykorzystaniem urządzeń, które są zlokalizowane w gospodarstwach domowych. To podstawowy wyróżnik naszego projektu. Sprawdzając różne technologie chcemy mieć pewność, że będziemy w stanie zbudować jak największy zasięg urządzeń u różnych operatorów na obszarze całego kraju – podkreślił Maciej Stanecki, wiceprezes zarządu GPW DAI S.A.

Dzięki systemowi kampanie reklamowe będą docierać do konkretnych odbiorców, którzy spełnią określone kryteria segmentacji. Wykorzystanie tej technologii do emisji reklam może w przyszłości stanowić atrakcyjną wartość dodaną dla reklamodawców, którzy na wzór rozwiązań już dostępnych w internecie będą mogli efektywniej realizować kampanie reklamowe.

W pierwszej kolejności odbędzie się pilotażowe wdrożenie systemu emisji spotów reklamowych w modelu DAI – Emitel wspólnie z GPW właśnie podpisały umowę na jego przeprowadzenie. Celem pilotażu będzie przetestowanie funkcjonalności i efektywności systemu DAI we wszystkich rodzajach  cyfrowych platform telewizyjnych w Polsce. W ramach projektu Emitel odpowiada za instalację i konfigurację systemu, który będzie podłączony z infrastrukturą udostępnianą przez GPW. Wdrożenie rozwiązania i testy rozpoczną się w drugiej połowie marca i będą obejmować telewizję  naziemną, kablową, satelitarną oraz IPTV. Jeśli testy zakończą się pozytywnie, GWP zamierza uruchomić w kolejnym roku w Polsce komercyjną platformę DAI.

– Emitel od kilku lat prowadzi prace dotyczące wdrożenia technologii DAI. Współpracując z nadawcami telewizyjnymi rozumiemy, jak przełomowe może być to rozwiązanie właśnie dla naszych partnerów. Na trudnym rynku reklamy technologia DAI otwiera nowe pole do znacznie efektywniejszego wykorzystywania czasu reklamowego, co powinno przełożyć się na lepsze wyniki finansowe nadawców, a z kolei widzom pozwoli unikać oglądania reklam, którymi nie są zainteresowani. Tym bardziej cieszymy się, że tak poważny gracz jak Giełda Papierów Wartościowych podejmuje próbę budowy tego rozwiązania na rynku w Polsce oraz że możemy być częścią tego przedsięwzięcia i tworzyć tak nowoczesne rozwiązania w naszym kraju. Warto też podkreślić, że platforma, którą będziemy wdrażać, obejmuje swoim zasięgiem wszystkie cyfrowe sposoby dystrybucji kanałów telewizyjnych, a nie tylko naziemną telewizję cyfrową –  podkreślił Maciej Staszak, wiceprezes zarządu Emitel.

Najnowsze