Z Anną Spychalską-Grzeszek, dyrektor obszaru marketingu i produktów w Fundacji Polska Bezgotówkowa, rozmawia Justyna Szymańska.
Skąd pomysł na platformę edukacyjną dla małych i średnich przedsiębiorstw?
Akademia Przedsiębiorcy powstała w 2020 r. jako odpowiedź na wyzwania, z jakimi przyszło się mierzyć przedsiębiorcom w związku z wybuchem pandemii koronawirusa. To autorski projekt Fundacji Polska Bezgotówkowa. Na platformie edukacyjnej www.polskabezgotowkowa.pl/akademiaprzedsiebiorcy regularnie publikujemy materiały, w których wyselekcjonowani przez nas eksperci dzielą się swoją wiedzą, wskazówkami i poradami dotyczącymi prowadzenia biznesu. Celem Fundacji jest pomoc właścicielom małych i średnich firm w prowadzeniu biznesu, wdrażaniu nowych technologii, a także w wyzwaniach związanych z cyfryzacją i ESG. Szczególną uwagę poświęcamy także przedsiębiorczości kobiet i chętnie angażujemy się w inicjatywy z tego obszaru. Chcemy w ten sposób promować aktywność zawodową kobiet.
– Jakiego wsparcia potrzebują przedsiębiorcy?
Anna Spychalska-Grzeszek: Przedsiębiorcy szukają wsparcia w postaci dotacji, programów pomocowych, edukacji. Akademia Przedsiębiorcy właśnie tę wiedzę im dostarcza. Co ważne Akademia Przedsiębiorców adresowana jest do przedsiębiorców na różnym etapie ich rozwoju zawodowego i biznesowego. Zarówno do osób, które dopiero myślą o założeniu swojej działalności, do właścicieli firm aktywnych już w obszarze e-commerce, oraz do tych osób, które nie wprowadziły jeszcze sprzedaży internetowej i potrzebują wartościowego źródła wiedzy i informacji w tym obszarze. Na stronie Akademii przedsiębiorca może wybrać jedną ze ścieżek dydaktycznych – w zależności od jego aktualnych potrzeb: ścieżka nr 1 „Chcę założyć biznes”, ścieżka nr 2 „Chcę przenieść mój biznes do online’u” oraz ścieżka nr 3 „Chcę nauczyć się więcej o promocji firmy w internecie”. Cyklicznie odbywają się również webinary z ekspertami z wielu dziedzin i obszarów. Dostęp do platformy jest bezpłatny i otwarty dla wszystkich. Dodatkowo przedsiębiorcy mogą dołączyć do grona Akademii poprzez zapisanie się do naszego newslettera. Dzięki temu będą regularnie powiadamiani o nowych materiałach, otrzymają dostęp do unikatowych treści (np. do eBooków – w tej chwili polecam temat marketingu i budowania marki w Internecie) oraz będą mogli otrzymywać zaproszenia na wydarzenia Akademii.
Jak Fundacja wspiera cyfrowo przedsiębiorców?
Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu to jeden z priorytetów naszej działalności. Naszym celem jest udostępnianie przedsiębiorcom narzędzi (terminali płatniczych) do przyjmowania płatności bezgotówkowych, a więc płatności kartą, telefonem czy zegarkiem w punktach, sklepach, zakładach szewskich, fryzjerskich, na stoiskach targowych, czyli wszędzie tam, gdzie do tej pory takiej infrastruktury brakowało. Realizujemy naszą misję z sukcesem, o czym świadczą chociażby najnowsze wyniki naszego Programu. Rok 2022 zakończyliśmy z rekordowym wzrostem aktywności terminali w ramach Programu. W porównaniu do 2021 r. obrót transakcji bezgotówkowych był o prawie 40 proc. wyższy i wyniósł 30,1 mld zł. Fundacja odnotowała również wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji na terminalach, których w 2022 r. było 461,7 mln – o 28 proc. więcej niż rok wcześniej. Wyniki są imponujące, jednak zdajemy sobie sprawę z tego, że wyposażanie przedsiębiorców w narzędzia to nie jedyny klucz do rozwoju biznesu. Bardzo ważne jest również to, aby pokazać właścicielom firm i pracownikom, jak się tymi narzędziami posługiwać, jakie są ich korzyści i możliwości. Rozwój kompetencji cyfrowych jest podstawą do tego, aby docenić rolę innowacyjności. Chodzi nie tylko o budowanie konkurencyjności i odpowiadanie na potrzeby klientów, ale również o to, aby zapewnić organizacji przetrwanie i utrzymać pracowników.
Akademia Przedsiębiorcy pozwala realizować praktyczne działania w tym obszarze. Przy wyborze materiałów i wątków tematycznych zawsze słuchamy właścicieli firm i staramy się odpowiedzieć na ich bieżące potrzeby oraz zapytania. Dzięki temu Akademia Przedsiębiorcy stale zyskuje na popularności. Grono jej stałych odbiorców systematycznie się powiększa, co możemy zauważyć dzięki rosnącej liczbie osób subskrybujących nasz cykliczny newsletter (w ciągu niespełna roku w ramach działań wyłącznie organicznych liczba subskrybentów przekroczyła 3500 osób). To dowód na to, jak duże zapotrzebowanie jest na dostęp do merytorycznej wiedzy biznesowej.