8.8 C
Warszawa
wtorek, 26 listopada 2024

Tworzymy środowisko pracy, w którym pracownik jest na pierwszym miejscu

W VanityStyle staramy się tworzyć takie miejsce pracy, w jakim sami chcemy pracować. Doskonale wiemy, że to ludzie tworzą firmę i to od ich zaangażowania i zadowolenia zależy sukces na rynku. Niestety, nie zawsze jest łatwo zbudować środowisko w firmie, które faktycznie utrzyma talenty – badania pokazują, że jedynie 40 proc. pracowników uważa, że pracodawcy odpowiadają na ich potrzeby. Jak to zmienić?

Joanna Skoczeń

prezes zarządu, VanityStyle

Wystarczy o to spytać samych zainteresowanych. Cyklicznie badamy potrzeby pracowników w anonimowych ankietach, pozwalając wybrzmieć oczekiwaniom dotyczącym poprawy funkcjonowania firmy. Widzimy, co się sprawdza, a co trzeba usprawnić, dzięki czemu programy wellbeingowe, które oferujemy, faktycznie mają pozytywny wpływ na dobrostan pracowników. Przeciętnie aż 87 proc. pracowników ma dostęp do różnych benefitów wellbeingowych w swoich organizacjach, ale jedynie 23 proc. z nich faktycznie korzysta. U nas ten odsetek jest o wiele większy.

„Top 3” benefity

W ostatnim badaniu wzięło udział aż 88 proc. wszystkich pracowników, wskazując m.in. „top 3” benefity, które są dla nich najważniejsze. Są to: możliwość pracy zdalnej (45 proc.), dofinansowanie wypoczynku (41 proc.) oraz urlop stażowy (34 proc.), który jest swego rodzaju unikatem na rynku. Są to dodatkowe dni wolne dodawane do „kodeksowego” urlopu wypoczynkowego w podziękowaniu za lata przepracowane w firmie. Aż co szósta osoba w VanityStyle jest już uprawniona do wykorzystania urlopu stażowego (który zaczyna przysługiwać dopiero po trzech latach pracy), a w 2022 r. został on wykorzystany w ponad 50 proc. (co stanowi trend zwyżkowy w porównaniu z poprzednimi latami).

Urlop stażowy jest tylko jednym z wielu benefitów wspierających równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, jakie wdrożyliśmy w VS. Kładziemy bardzo duży nacisk zarówno na zdrowie fizyczne, jak i mentalne naszych pracowników. Nie tylko umożliwiamy korzystanie z konsultacji psychologicznych w Strefie VanityStyle Premium, ale w maju 2022 r. wprowadziliśmy też dodatkową, półgodzinną przerwę wellbeingową w pracy połączoną z akcją edukacyjną, jak ją wykorzystać, by stanowiła rzeczywisty wypoczynek dla umysłu. W ostatnich badaniach pracowniczych aż 20 proc. osób uznało ją za jedno z najważniejszych rozwiązań wellbeingowych w firmie.

Z pozostałych działań na pewno warto wspomnieć popularny od lat chillroom, elastyczny czas pracy, coroczny udział w Akcji 2 Godziny dla Rodziny/dla Człowieka, a także krótsze piątki, gdzie możemy wyjść z biura pół godziny wcześniej. Na nich jednak nie poprzestajemy – naszym najnowszym benefitem wspierającym zdrowie mentalne jest pokój ZEN – miejsce odpoczynku z wygodnym szezlongiem, muzyką relaksacyjną i lampą z funkcją oddechu Zazu.

Tworzenie miejsca pracy przyjaznego pracownikom

Kolejną wskazówką, jeśli chodzi o tworzenie miejsca pracy przyjaznego pracownikom, jest aktywność fizyczna. Badania pokazują, że już około pół godziny aktywności sportowej poprawia nastrój o 30 proc. w porównaniu z osobami niećwiczącymi i działa niczym antydepresant, obniżając poziom stresu i niepokoju. Sport posiada więc bardzo duży wpływ na samopoczucie i widać to również w tym, jaką popularnością cieszy się wśród naszych pracowników: karta sportowa FitProfit znajduje się na wysokim, 4. miejscu wśród benefitów najlepiej odpowiadających ich potrzebom.

Nie wolno też zapomnieć o podnoszeniu kompetencji. 79 proc. uważa, że ma możliwości rozwoju w VanityStyle dzięki m.in. różnorodnym szkoleniom, dofinansowaniu studiów podyplomowych, platformie językowej czy też webinarom i śniadaniom rozwojowym, z których korzysta aż 42 proc. pracowników.

Mamy świadomość, że inwestycje w zdrowie i rozwój pracowników są ważnym krokiem do budowy produktywnego i lojalnego zespołu i wewnętrzne badania są tego najlepszym świadectwem: 90 proc. pracowników czuje, że firma o nich dba, a 87 proc. poleciłoby nas jako przyszłego pracodawcę. Szczęśliwy i usatysfakcjonowany pracownik to zysk dla firmy – ale tylko od pracodawcy zależy, jak faktyczna atmosfera i kultura pracy wpłynie na całościowy dobrostan psychiczny osób, które zatrudnia.

1. https://promocjazdrowiawpracy.pl/wp-content/uploads/2019/10/raport2019.pdf

2. https://www.gartner.com/smarterwithgartner/make-way-for-a-more-human-centric-employee-value-proposition

3. https://www.sciencedaily.com/releases/2010/04/100405122311.htm

4. https://link.springer.com/article/10.1007/s10902-018-9976-0

FMC27news