W Grupie Raben kierowcy od zawsze byli strategicznie ważną grupą, bez której rdzeń działalności naszej organizacji, jakim jest transport, nie byłby możliwy.
Anita Koralewska-Ratajczak
Head of HR, Raben Group
Na co dzień niewielu z nas zastanawia się, w jaki sposób docierają do nas towary, które kupujemy bezpośrednio w sklepie lub zamawiamy przez Internet. Prawda jest taka, że ich dostępność i terminowe dostarczenie zawdzięczamy właśnie kierowcom zawodowym.
Niestety na rynku już od kilku lat obserwujemy znaczny niedobór kierowców zawodowych oraz bardzo małe zainteresowanie tym zawodem wśród młodego pokolenia. Dlaczego tak się dzieje?
Zmienić wizerunek zawodu kierowcy
Zawód kierowcy jest mocno niedoceniany. Nie jest też postrzegany jako atrakcyjny. Większość społeczeństwa kojarzy go z brakiem komfortu, ciągłym przebywaniem w trasie i rzadką obecnością w domu.
Specyfika zawodu kierowcy będzie zawsze pełna wyzwań i niecodziennych sytuacji, na które nie zawsze możemy mieć wpływ. Z całą pewnością możemy jednak zmienić sposób jego postrzegania przez społeczeństwo.
Wizerunkowa zmiana w postrzeganiu zawodu kierowcy była głównym celem projektu „Za kółkiem. Prezes Raben Transport rusza w trasę”. Twarzą tego projektu był Piotr Banasiak, Prezes Raben Transport, który po wielu latach przerwy postanowił usiąść za kierownicą ciężarówki i wyruszyć w trasę. Zupełnie tak, jak każdego dnia robią to tysiące naszych kierowców. Trasa zaplanowana z podpoznańskich Gądek do oddziału w Oss w Holandii stała się pretekstem do pokazania zawodu kierowcy takim, jakim jest w rzeczywistości. W trakcie jej trwania powstało 12 krótkich filmów, które były publikowane w mediach społecznościowych.
Filmy były migawkami pokazującymi różne aspekty pracy kierowców: jak organizują sobie trasy, w jaki sposób dbają o bezpieczeństwo, jak radzą sobie w trudnych i zmiennych warunkach, ale też jak spędzają czas w trakcie pauzy, co lubią jeść i jakiej muzyki słuchają.
W trakcie swojej podróży Piotr Banasiak chętnie spotykał się z innymi kierowcami na parkingach. Była to okazja, aby poznać ich punkt widzenia, zapytać o najważniejsze dla nich kwestie i dowiedzieć się co można zmienić na lepsze. Wyprawa Piotra dała nam też możliwość lepszego poznania społeczności kierowców zawodowych i zrozumienia co oni sami cenią i lubią w swoim zawodzie, co ich motywuje do codziennej pracy i co sprawia im najwięcej satysfakcji.
Działania w kampanii były skierowane do szerokiego grona odbiorców – pracowników i współpracowników (przewoźników) wszystkich spółek Grupy Raben, do kierowców niejeżdżących pod marką Raben, a także do potencjalnych przyszłych kierowców i wszystkich osób zainteresowanych branżą transportową.
Poznać i zrozumieć specyfikę pracy
Kampania była też ważnym i ciekawym przekazem również wewnątrz naszej organizacji. Zależało nam na tym, aby wszyscy nasi pracownicy, nawet jeśli nie mają bezpośredniej styczności z kierowcami, poznali i zrozumieli specyfikę ich pracy.
Zdecydowanie projekt odczarował stereotypowe opinie o zawodzie kierowców. Ponieważ wbrew powszechnym przekonaniom nie jest to po prostu jazda za kółkiem. To praca, która wymaga dużej samodzielności, zaradności, odpowiedzialności, odporności na stres i niesprzyjające warunki.
Po zakończeniu kampanii wielu naszych pracowników prosiło o możliwość uczestniczenia w „dniu z kierowcą”. A każdy po powrocie z takiej trasy mówił, że to było doświadczenie, które absolutnie zmieniło jego podejście do tego zawodu.
Kampania „Za kółkiem” pokazała, że Grupa Raben jest zawsze blisko kierowców, rozumie ich problemy oraz potrzeby i dba o to, aby mogli się cieszyć szacunkiem i być dumni z tego, co robią. Przed nami kolejne inicjatywy, które będą uświadamiały społeczeństwu, jak istotną rolę w naszym codziennym życiu odgrywa praca kierowcy. Zdajemy sobie sprawę, że aby przyciągnąć do tego zawodu młode pokolenie, musimy dalej podkreślać istotę tego zawodu. Jesteśmy na dobrej drodze.
Materiał partnera