9,5 tys. ton uratowanej żywności, prawie 17 tys. przewiezionych palet i ponad 23,5 mln wydanych posiłków. Przejechanych kilometrów już nawet nikt nie liczy, bo i nie o kilometry tu chodzi, a o wspólną drogę, na której już od niemal 9 lat są razem – Banki Żywności i Grupa Raben.
Federacja Polskich Banków Żywności i operator logistyczny Grupa Raben od 2015 roku wspólnie ratują żywność przed zmarnowaniem i przekazując ją osobom najbardziej potrzebującym. Banki Żywności bezpłatnie pozyskują żywność od producentów i sieci handlowych. Często są to produkty z krótkim terminem ważności, dla których kluczowy jest czas dostawy. Tu właśnie pojawia się wsparcie logistyczno – transportowe ze strony Raben Logistics Polska i Fresh Logistics Polska, dzięki któremu Banki Żywności mogą skuteczniej pozyskiwać niesprzedaną, a nadającą się do spożycia żywność.
– Współpraca z Bankami Żywności zawsze była i jest ważnym ogniwem naszego zaangażowania społecznego – mówi Ewelina Jabłońska-Gryżenia, head of sustainability w Grupie Raben. – Jako operator logistyczny, obsługujący między innymi branżę FMCG czujemy, że mamy faktyczny wpływ i szansę podjęcia walki z marnowaniem żywności i głodem. Dlatego od lat realizujemy charytatywne transporty. W ten sposób możemy nie tylko realizować naszą strategię ESG ale także odpowiedzieć na światowe wyzwania sformułowane w postaci Globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ – dodaje ekspertka.
Nie marnuj – planuj
Zgodnie z wynikami projektu PROM całkowita skala marnowania żywności w Polsce, biorąc pod uwagę wszystkie ogniwa łańcucha produkcji, dystrybucji i konsumpcji, to 4,8 mln ton. Badanie wykonane w trakcie projektu PROM określiło, że produkcja rolnicza odpowiada za ok. 15 proc. marnowanej żywności. Straty w przetwórstwie kształtują się na podobnym poziomie (ok. 15 proc.). Natomiast mniej niż 1 proc. marnuje się podczas transportu i magazynowania. W handlu straty są szacowane na ok. 7 proc., a w gastronomii jest to nieco ponad 1 proc. Niestety to konsumenci marnują najwięcej jedzenia – aż 60 proc. żywności, czyli prawie 3 mln ton rocznie, trafia do domowych śmietników.
– Transport i logistyka to najważniejsze ogniwa w łańcuchu pomocy. Aby żywność mogła dotrzeć do osób potrzebujących, musimy ją szybko odebrać od darczyńców i zmagazynować w jednym z 31 Banków Żywności w całej Polsce – mówi Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności. – Bez współpracy z Grupą Raben to Banki Żywności ponosiłyby całość bardzo wysokich kosztów transportu. Jednak dzięki pomocy takich partnerów możemy przekazywać darmową żywność tym, którzy jej potrzebują, skutecznie i na czas – dodaje ekspert.
Tak jak z większością problemów, tak też w przypadku marnowania żywności – łatwiej jest zapobiegać niż leczyć. Każdy z nas może się przyczynić do ograniczenia marnotrawstwa żywności. Jedną z najprostszych zasad jest tak zwana Zasada 4P. Po pierwsze Planowanie – starajmy się kupić to, co jest potrzebne i nie dać się uwieść promocjom. Przechowywanie żywności – niestety nawet i w lodówce układamy na złych półkach. Jeżeli okaże się, że po świętach zostały nam jakieś resztki, to możemy przygotować smaczne dania, czyli Przetwarzanie. I czwarte P – Podzielmy się, gdy czegoś mamy za dużo.
Nie tylko transport
Warto również nadmienić, że w 2018 roku w ramach akcji #RabenExpress wspólnie z influencerem Rafałem Gęburą z kanału „7 metrów pod ziemią” przygotowano reportaż o działalności Banków Żywności w Polsce pt. „Opowiem Wam o pewnym paradoksie”. Dzięki filmowi, który miał ponad 500 000 wyświetleń na kanale YouTube, Banki Żywności zebrały 100 000 zł. Zebrane środki pomogły uratować 800 ton pełnowartościowego jedzenia przed zmarnowaniem i dostarczyć je do najbardziej potrzebujących.
Od lat na wspólnej drodze
Banki Żywności będą kontynuowały swoją misję ratowania żywności przed zmarnowaniem i przekazywania jej osobom potrzebującym. W Polsce prawie 1,6 mln osób żyje poniżej progu ubóstwa, które zmagają się z gwałtownym wzrostem cen żywności spowodowanym inflacją. Jednocześnie, jak wynika z raportu Banków Żywności „Niedożywienie i głód w Polsce”, zrealizowanym wśród osób odbierających bezpłatną pomoc żywnościową, aż u 53 proc. badanych osób pieniędzy nie wystarcza na zaspokojenie podstawowych potrzeb – w tym na zakup jedzenia. Z tego powodu jednym z celów Banków Żywności jest pozyskanie nowych darczyńców żywności wśród producentów żywności oraz kontynuowanie współpracy ze sprawdzonymi i godnymi zaufania partnerami, takimi jak Grupa Raben.
Materiał partnera