1.3 C
Warszawa
poniedziałek, 9 grudnia 2024

Torpeda Morawieckiego

Nowoczesne pociągi Luxtorpeda 2 trafią na polskie tory za pięć lat. PKP szacuje koszty modernizacji kolei na siedem miliardów złotych.

 Realizujemy największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania. W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016–2020 z perspektywą do 2023 roku zainwestujemy aż 7 mld złotych w komfort pasażerów. Kolej to transport przyszłości – ogłosił Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. Program Luxtorpeda 2.0 to jeden z flagowych projektów premiera Mateusza Morawieckiego, służący realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, przyjętej przez rząd w 2017 roku. Oprócz nowoczesnych elektrycznych pociągów zakupione zostaną między innymi elektryczne zespoły trakcyjne. W program oprócz PKP zaangażowało się Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Stary szyld, japoński sen

Nazwa rządowego programu nawiązuje do dumy polskich kolei lat 30 – zmodernizowanej wersji austriackiego pociągu spalinowego. Pierwsza polska Luxtorpeda osiągała zawrotną wówczas szybkość ponad 110 km na godzinę. Nowe pociągi mają przywrócić blask polskich kolei i podróżować z prędkością nawet 250 km na godzinę. To mniej od wprowadzonych kilka lat temu w Japonii pociągów serii E6 (320 km na godzinę), ale wciąż bardzo szybko jak na standardy polskich, czy nawet europejskich dróg żelaznych. Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel w rozmowie z portalem wnp.pl zaznaczył jednak, że 250 km na godzinę nie jest docelową, a pasażerowie mogą spodziewać się w przyszłości kolejnych modernizacji i „przyspieszeń”.

Program Luxtorpeda 2.0 nie zakłada wyłącznie zakupu nowoczesnych pociągów, ale również gruntowną modernizację polskich kolei. W planach jest zakup 19 elektrycznych zespołów trakcyjnych i modernizacja 14 już istniejących. Do taboru rodzimego przewoźnika w najbliższym czasie trafić ma 118 nowych lokomotyw, a prawie 200 czeka modernizacja. Unowocześnienie czeka też ponad 700 wagonów (dodatkowo PKP planuje zakup kolejnych 185) oraz 16 stacji postojowych. – Jest to strategia na około 7 miliardów złotych. To bardzo ambitny plan z realizacją do 2023 roku – chwalił rządowy program Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity S.A.

Wszystkie ręce na pokład

W ubiegłym tygodniu PKP poinformowało, że w realizację program Luxtorpeda 2.0 zaangażowało się Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (agencja wykonawcza Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego). 21 lutego PKP i NCBiR podpisały list intencyjny o wspólnej realizacji projektów. Zakres współpracy obejmować będzie stworzenie nowoczesnych pociągów. – Wyznaczyliśmy i konsekwentnie realizujemy cele strategiczne, dzięki którym poprawia się jakość życia Polaków. Obok już prowadzonych przez NCBR: programów INNOTABOR, Wspólnego Przedsięwzięcia z PKP PLK oraz programu GOSPOSTRATEG dziś uruchamiamy kolejną, ważną inicjatywę. Partnerstwo innowacyjne to bowiem nie tylko nowy sposób finansowania innowacji. To budowanie w Polsce takiego rynku, który przez lata będzie napędzał naszą gospodarkę – poinformował wicepremier Jarosław Gowin. – Decyzja o współpracy jest podyktowana potrzebami i wymaganiami, jakie stawiają pasażerowie przed nowoczesnymi przewoźnikami. Współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ma zapewnić przewoźnikowi nowoczesny tabor – podkreślił Andrzej Adamczyk, szef resortu infrastruktury.

PKP Intercity, w wydanym komunikacie prasowym, zaznaczyło, że celem prac badawczo-rozwojowych (na które przeznaczone będzie ok. 3,7 mld złotych) ma być opracowanie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego i składu typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160–250 km na godzinę. Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk w rozmowie z mediami przekonywał, że już teraz zmiany na kolei są coraz lepiej widoczne. – Takim przykładem są wagony, które pojawiły się z firmy Cegielski, gdzie już widzimy; jak pojazd, dedykowany jest dla poszczególnych pasażerów czy odbiorców; pojawiają się miejsca do przewozu rowerów, nart i osób niepełnosprawnych, windy. Cieszę się, że to, co realizujemy, jest bezpośrednio skierowane do pasażera – twierdził Chraniuk.

Morawiecki chce więcej

Mateusz Morawiecki nie stawia wyłącznie na modernizację kolei…

Cały artykuł w najnowszym wydaniu Gazety Finansowej

{source}

Gazeta Finansowa 9/2018

{/source}

FMC27news