5.1 C
Warszawa
piątek, 26 kwietnia 2024

Koniecznie przeczytaj

Kanadyjskie śmigłowce ratownicze

Standard AW-101

Kanadyjskie śmigłowce ratownicze przejdą modernizację do standardu AW-101

Kanadyjskie Ministerstwo Obrony zapowiedziało daleko idącą modernizację śmigłowców poszukiwawczoratowniczych CH-149 Cormorant (Kormoran), będących kanadyjską wersją maszyn AW-101. Śmigłowce tego typu w najnowszej wersji zamówiła Polska.

Zgodnie z zapowiedziami kanadyjskiego MON, flota RCAF (Royal Canadian Air Force) wzbogaci się o co najmniej dwa dodatkowe śmigłowce wyprodukowane przez Leonardo. Dotychczas użytkowane maszyny zostaną zmodernizowane do standardu AW-101 w specyfikacji tej samej, jakie zamówiła Norwegia. Wynika to z podobnych warunków środowiskowych w Kraju Klonowego Liścia oraz w północnej Europie. Maszyny muszą spełniać surowe wymagania. Jak ujawnia gen. porucznik A.D. Meinzinger, dowódca RCAF, co roku kanadyjskie lotnictwo morskie wykonuje około 1000 akcji poszukiwawczo- ratowniczych w często bardzo trudnych warunkach. Ulepszenia obejmą między innymi zmodernizowane silniki, cyfrowe wyświetlacze kokpitu, nowe systemy nawigacyjne i komunikacyjne oraz cyfrowy automatyczny system sterowania lotem. Ponadto zmodernizowane śmigłowce uzyskają zwiększone możliwości rozpoznawcze. Producent zapewni także nowoczesne rozwiązania szkoleniowe dla załóg.

Przy okazji remontów i rozbudowy floty śmigłowcowej, Kanada oczekuje od producenta wkładu w rozwój kluczowych zdolności przemysłowych w Kanadzie. Wynika to z kanadyjskiej polityki benefitów przemysłowych i technologicznych.
„Nasz rząd gwarantuje, że ten projekt zapewni miejsca pracy i korzyści ekonomiczne dla całego kraju. Za każdego dolara, który Leonardo otrzyma w ramach tego kontraktu, firma zainwestuje jednego dolara z powrotem w naszą gospodarkę. Dzięki temu firma będzie nadal kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do naszego wzrostu gospodarczego, tworząc więcej miejsc pracy dla Kanadyjczyków i pobudzając innowacje ” powiedział Navdeep Bains, minister innowacji, nauki i rozwoju gospodarczego Kanady. Projekt modernizacji kanadyjskich śmigłowców jest warty 1,39 miliarda dolarów. Jak podkreśla producent, AW-101 jest dobrze przystosowany do pełnienia misji nad morzem, ponieważ korzysta z trzech silników. Śmigłowiec posiada pełen system ochrony przeciwoblodzeniowej, daleki zasięg wynoszący 1300 km, a także zaawansowane systemy awioniki. Duże drzwi i tylna opuszczana rampa zapewniają łatwy dostęp do przestronnej przestrzeni transportowej o długości 6,5 metra i szerokości 2,5 metra.

Jak zapewnia kanadyjskie ministerstwo obrony, remont „Kormoranów” do standardu AW-101 pozwoli im pozostać w służbie co najmniej do 2042 r. To ważna wiadomość dla Polski, ponieważ w kwietniu 2019 r. polski MON uroczyście ogłosił w Świdniku (zakładach będących częścią Grupy Leonardo) podpisanie umowy na zakup czterech nowych maszyn typu AW-101, łączących funkcje ratownicze (CSAR) oraz zwalczania okrętów podwodnych. Przeznaczone do modernizacji kanadyjskie śmigłowce CH-149 zostały nabyte w latach 2001–2002. Oznacza to, że polskie AW-101, których termin dostaw nastąpi w najbliższych latach, mogą posłużyć co najmniej do 2060 roku.

Najnowsze