e-wydanie

6.2 C
Warszawa
piątek, 19 kwietnia 2024

Koniecznie przeczytaj

Bezpieczne niebo nad Polską

Każdy dron będzie zarejestrowany

Na konferencji ULC poinformowano, że już od 1 lipca każdy użytkownik drona o masie powyżej 250 g będzie musiał się zarejestrować, a dostęp do danych będzie miała policja i nadzór lotniczy.

W 2013 r. Polska jako jeden z pierwszych krajów na świecie uregulowała rynek bezzałogowych statków powietrznych. W 2016 r. w Warszawie, podczas międzynarodowej konferencji z udziałem europejskiej komisarz ds. transportu, przyjęto tzw. deklarację warszawską m.in. w sprawie koncepcji U-Space umożliwiającej poruszanie się dronów w przestrzeni miejskiej. To właśnie m.in. skuteczność wdrażania rozwiązań prawnych w Polsce sprawiła, że Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, został wybrany przez międzynarodowe gremium przewodniczącym Rady Nadzorczej EASA. Gościem ULC był Patrick Ky, szef EASA, najważniejszej europejskiej organizacji lotniczej. To pierwsza wizyta szefa EASA po wyborze Piotra Samsona na stanowisko przewodniczącego Rady Zarządzającej EASA.
– Polska pełni znaczącą rolę w Agencji, o czym świadczy jednomyślny wybór Polaka na przewodniczącego Rady Zarządzającej EASA. Celem mojej wizyty w Polsce jest omówienie z prezesem Samsonem wyzwań, jakie dzisiaj stoją przed lotnictwem cywilnym, m.in. brexit’u, przyszłości lotnictwa bezzałogowego, rosnącego ruchu lotniczego oraz ochrony środowiska w transporcie – powiedział w trakcie konferencji Patrick Ky.

dron 2

Od 1 lipca 2020 r. zaczną obowiązywać nowe unijne przepisy, które kompleksowo uregulują oraz ujednolicą zasady wykonywania lotów dronami. Jedną z większych zmian będzie obowiązek rejestracji operatorów dronów wykonujących loty bezzałogowymi statkami powietrznymi o masie większej niż 250 g. Rejestracja będzie prowadzona elektronicznie, a dostęp do informacji będą mieć nadzór lotniczy i policja.
– W Polsce rynek dronów jest już w dużej mierze uregulowany. Dotychczas ULC wydał blisko 16 tysięcy świadectw kwalifikacji operatorów bezzałogowych statków powietrznych. Więcej pilotów dronów jest tylko w Stanach Zjednoczonych i Japonii. Dzięki znajomości branży i doświadczeniu mogliśmy aktywnie uczestniczyć w tworzeniu nowych przepisów – powiedział Samson.

Europejski rynek lotniczy rozwija się w szybkim tempie. Powstają nowe technologie, takie jak bezzałogowe statki powietrzne, a także rośnie liczba samolotów, uczestników ruchu lotniczego i podmiotów lotniczych. Oznacza to nowe obowiązki zarówno dla ULC, jak i EASA. Szef EASA przypomniał o potrzebie wspierania urzędu, odpowiedzialnego za bezpieczeństwo rynku lotniczego, tak istotnego w planach polskiego rządu.
– Profesjonalny system nadzoru nad bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym wymaga świetnych, doświadczonych fachowców. Wysoko oceniamy kadry Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jednak profesjonalny nadzór wymaga stabilnego i długofalowego finansowania– powiedział Ky.

DK

Najnowsze