3.4 C
Warszawa
poniedziałek, 23 grudnia 2024

Tęsknimy za biurem

Już blisko sześciu na dziesięciu pracowników wykonuje aktualne swoją pracę zdalnie. Na pytanie o optymalną formę pracy, większość odpowiada, że hybrydowym modelem – wynika z badania Grafton Recruitment oraz CBRE.

Co nam przeszkadza w pracy z domu? Głównie brak kontaktu z innymi pracownikami a także problem z oddzieleniem życia zawodowego i prywatnego oraz rzadkie wyjścia z domu. Zdaniem ekspertów CBRE tradycyjne biuro ma dziś symboliczny wymiar. To miejsce spotkań i przestrzeń do wykonywania pracy, o której po wyjściu można zapomnieć. – Z pracą zdalną mierzymy się od marca. Mieliśmy czas, aby się do niej przyzwyczaić, a teraz przyszedł moment, żeby zacząć ją planować. Większość firm postawi na hybrydowy model pracy, zwłaszcza, że tego oczekują pracownicy. Będzie to wymagało umiejętności w zakresie planowania i strategii oraz optymalnego wykorzystania biura. Wszyscy za nim tęsknią, ale już teraz wiadomo, że jego rola się zmieni. Będzie to miejsce spotkań, gdzie na znaczeniu zyska część wspólna i dostęp do technologii – komentuje Joanna Mroczek, szefowa działów Badań Rynku i Marketingu w Polsce i regionie CEE w CBRE.
Jej zdaniem pomimo, że zdaliśmy test pracy zdalnej całkiem nieźle, nie jest to idealne rozwiązanie. Z badań CBRE wynika, że pracownicy chcą funkcjonować w trybie mieszanym – częściowo w domu i częściowo w biurze. W badaniu Grafton Recruitment oraz CBRE taką chęć zadeklarowało 64 proc. pracowników. Dla co dziesiątej osoby optymalna jest stała w biurze zaś 26 proc. nie ma nic przeciwko zdalnej pracy w pełnym wymiarze.

Plusy i minusy

W hybrydowym modelu pracy 43 proc. pracowników liczy na trzy dni pracy z domu, 26 proc. chce przebywać w biurze tylko jeden dzień w tygodniu, a 24 proc. chce pracować zdalnie przez dwa dni z pięciu. Jeden dzień pracy z domu wystarczy tylko 6 proc. pracowników. – W naszym badaniu już od kilku edycji widać tendencję wzrostową jeżeli chodzi o oczekiwany czas pracy zdalnej. Teraz chcemy, aby tych dni było więcej niż jeszcze przed pandemią. Nadal jednak niewielu pracowników mówi o tym, że chce pracować zdalnie cały czas. Po tak długim czasie od startu pandemii wszyscy znają już nie tylko zalety, ale i wady pracy w domu – mówi Joanna Wanatowicz, Business Director, Grafton Recruitment.
Już czterech na dziesięciu pracowników uważa, że ograniczony kontakt z innymi to największa bolączka pracy zdalnej. Co trzecia osoba ma problem z oddzieleniem życia zawodowego od prywatnego. Na trzecim miejscu mankamentów pracy zdalnej znajdują się rzadkie wyjścia z domu. Poza podium, ale z równie dużą liczbą wskazań znalazł się ograniczony kontakt nie tylko ze współpracownikami, ale innymi osobami (30 proc.). Ponadto co piąty pracownik wskazuje, że w domu brakuje mu odpowiedniego sprzętu do wykonywania pracy oraz ma nieodpowiednie warunki z powodu współdomowników, w tym dzieci, które wymagają dużo uwagi.

FMC27news