e-wydanie

6.1 C
Warszawa
czwartek, 25 kwietnia 2024

Synergia biznesu i ekologii

Z Robertem Reszkowskim, Business Sales Managerem w Epson Polska, rozmawiała Justyna Szymańska. 

W jaki sposób firma Epson łączy cele biznesowe z zaangażowaniem w działania proekologiczne?

Celem naszej firmy jest dostarczanie klientom nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań, które bez jakichkolwiek kompromisów związanych funkcjonalnością urządzeń mają minimalny lub neutralny wpływ na środowisko naturalne – zarówno w procesie produkcji, jak i użytkowania, a także w dużej mierze podlegają ponownemu przetworzeniu. Od dekad we wszystkich swoich działaniach Epson zwracał uwagę na ekologię i to, w jaki sposób produkty, które wytwarza, wpływają na środowisko. Geneza tego tkwi m.in. w Monozukuri – japońskim harmonijnym podejściu do pracy, jako elementu relacji ze światem. Pozycja, którą Epson zbudował na rynku, to przede wszystkim efekt długofalowych planów rozwojowych, ich skrupulatnej realizacji, ale także gigantycznych, nawet jak na firmę działająca w branży technologicznej, inwestycji w sektorze R&D, odpowiedzialnym za opracowywanie i testy nowych rozwiązań. Działania na rzecz zminimalizowania wpływu technologii na środowisko to od lat długofalowa polityka firmy. Jednym z ważniejszych dokumentów ostatnich lat jest tu ogłoszona w 2008 r. lista, konsekwentnie realizowanych od tej pory, celów firmy w zakresie ochrony środowiska. Uwzględniając fakt, że pojemność ziemskiego środowiska jest ograniczona, a także wierząc, że każdy powinien być w równym stopniu odpowiedzialny za ograniczanie negatywnego wpływu na nie, Epson zamierza do 2050 r. ograniczyć o misję CO2 w całym cyklu życia swoich produktów i usług oraz stać się firmą negatywną w zakresie emisji dwutlenku węgla, która dodatkowo nie korzysta z surowców kopalnych (np. ropy).

Co wyróżnia technologię druku atramentowego opracowanego przez Epson?

Epson opracował technologię Heat-Free, która zmniejsza zużycie energii elektrycznej o 83 proc. w porównaniu z konkurencyjnymi urządzeniami laserowymi. W tradycyjnej drukarce kluczowym elementem procesu drukowania jest mocne nagrzanie samego sprzętu (w laserowych) lub tuszu (w atramentowych), jednak wtedy sprzęt pobiera najwięcej energii. Zastosowanie Heat-Free powoduje, że drukarki Epsona nie muszą się nagrzewać. Nasza atramentowa technologia drukowania idealnie wpisuje się w potrzeby, które zgłaszają klienci. Klient szuka nie tylko urządzeń efektywnych ekonomicznie, ale także działających długo i bezawaryjnie. Po pierwsze dostarczamy narzędzia druku, które są bardzo efektywne i tanie w użytkowaniu. Po drugie dzięki temu, że jest to technologia bez wykorzystania ciepła w procesie drukowania, gwarantuje mniejsze zużycie energii elektrycznej. Eliminacja nagrzewania – poza widocznymi od razu ogromnymi oszczędnościami na rachunkach za prąd – pozwala na rzadsze serwisowanie i przekłada się na dłuższą żywotność urządzenia. Inaczej niż w przypadku technologii laserowej, gdzie mamy podlegające cyklicznym wymianom bębny, zasobniki tonera, pasy transmisyjne, elementy nagrzewające itd., w urządzeniach Epson praktycznie jedynym materiałem eksploatacyjnym jest atrament.

Czyli parametry drukarki atramentowej czynią ją bardziej eko niż laserowej?

Na pewno, jeśli chodzi o drukarki Epson. Przy ich eksploatacji nie jest wytwarzana wysoka temperatura i nie jest generowany ozon i CO2. Przekłada się to w praktyce na nieporównywalnie mniejszy ślad węglowy, a dodatkowo przy ich używaniu powstaje zdecydowanie mniej odpadów w porównaniu z technologią laserową. Pod względem ekologicznym jest to prawdziwa rewolucja! Ważne, by na kwestie ekologii patrzeć dwutorowo. Po pierwsze z punktu widzenia produkcji urządzeń, a po drugie uwzględniając ich eksploatację podczas całego cyklu życia. Epson podchodzi bardzo poważnie do zrównoważonego procesu produkcyjnego. Realizujemy konkretne cele w określonym zakresie czasowym, które korporacja realizuje zgodnie z założeniami nakreślonymi przez organizacje międzynarodowe. W praktyce chodzi m.in. o odzyskiwanie materiałów z recyklingu i zwiększenie ich udziału w procesie produkcji nowych urządzeń. Kompaktowy design – poza wygodą – oznacza optymalizację miejsca w transporcie i ograniczenie zużycia paliwa. Nasze opakowania w większości nie są już pokryte wielobarwnymi lakierowanymi wydrukami – pozostają po prostu szare (wszak to, co najważniejsze i tak znajduje się w środku). Zwiększamy funkcjonalność modeli, wiedząc, że jedno kompaktowe urządzenie wielofunkcyjne zawsze będzie bardziej oszczędne niż kilka bardziej wyspecjalizowanych. Cały czas szukamy nowych rozwiązań, aby urządzenia były bardziej efektywne, by nie trzeba było często ich wymieniać na nowe i wymagały jak najmniej wizyt serwisu.

Najnowsze