17.8 C
Warszawa
wtorek, 8 października 2024

Globalne i lokalne działania Canon z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu

Filozofia czynienia dobra.

Jaap van ‘t Ooster

dyrektor zarządzający, Canon 4CE

Canon jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w dziedzinie nowoczesnych technologii. Nasza marka najczęściej kojarzona jest z aparatami fotograficznymi czy urządzeniami do druku. W rzeczywistości stworzyliśmy cały ekosystem rozwiązań technologicznych dla biznesu i użytkowników prywatnych. Opracowując i rozwijając najbardziej zaawansowane technologie w obszarach profesjonalnych aparatów bezlusterkowych czy oprogramowania pomagającego przedsiębiorstwom zarządzać dokumentami w formie cyfrowej, nie zapominamy jednak o przyświecającej nam myśli kyosei. To ona stanowi podstawę kompleksowej strategii Canon na rzecz zrównoważonego rozwoju, która przejawia się we wszystkich aspektach funkcjonowania firmy i na każdym etapie cyklu życia naszych produktów.

W trosce o planetę

Zdajemy sobie sprawę, że jako wiodące przedsiębiorstwo o globalnym zasięgu, mamy realny wpływ na środowisko. Nie unikamy tej odpowiedzialności. Troska o dobro planety wyraża się w Canon nie tylko tym, jak projektujemy, rozwijamy, pakujemy, produkujemy i dostarczamy nasze produkty. Idziemy o krok dalej. O zrównoważony rozwój dbamy też, wspierając naszych partnerów i klientów w osiąganiu celów środowiskowych, a także działając społecznie, by wspierać nowe pokolenia i lokalne społeczności w wysiłkach na rzecz odpowiedzialnego kreowania przyszłości naszej planety.

Globalnie zobowiązaliśmy się, że do 2050 r. osiągniemy całkowitą neutralność emisyjną, a do 2030 r. – zmniejszymy o połowę skumulowaną emisję CO2 na produkt. Aby wypełnić obietnicę, zaczynamy działać według wzorców gospodarki obiegu zamkniętego. To jak dotąd przynosi wymierne sukcesy: każdego roku emisje wytworzone na cykl życia przeciętnego produktu Canon spadają co najmniej o 3 proc.

Przyjrzyjmy się szczegółom. Spadek emisji osiągany jest chociażby poprzez inteligentny design urządzeń. Przykładowo: nowy model drukarki PIXMA TS8200 jest mniejszy aż o 35 proc. względem swoich poprzedników. Z kolei PIXMA TR703 zajmuje o 18 proc. mniej miejsca na podłodze, a jednocześnie waży o 18 proc. mniej względem poprzednich modeli. Nie idąc na kompromis pod względem jakości i wydajności, zmniejszamy nasze urządzenia, wyraźnie ograniczając w efekcie ilość surowców potrzebnych do ich wyprodukowania.

Nowe drukarki są też o wiele bardziej energooszczędne od starszych urządzeń. Szacujemy, że dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii w produktach Canon, pomiędzy 2008 a 2020 r. zaoszczędzono aż 55,218 GWh. To ilość energii wystarczająca na cały rok funkcjonowania trzech milionów gospodarstw domowych.

A kiedy nastąpi kres ich życia, urządzenia Canon wcale nie trafią na śmietnik. To dlatego, że stawiamy na działanie w modelu gospodarki o obiegu zamkniętym, w którym niemal nic się nie marnuje. Jednym z przejawów takiego podejścia jest tak zwana regeneracja urządzeń, czyli ponowne wykorzystanie sprawnych części w nowych drukarkach czy skanerach. Dla przykładu: biurowe urządzenia wielofunkcyjne imageRUNNER ADVANCE oznaczone jako EQ80 aż w 80 proc. składają się z odzyskanych części. Nie wpływa to w żadnej sposób na ich jakość ani przewidywaną żywotność.

Obieg zamknięty dotyczy nie tylko samych maszyn, ale również materiałów eksploatacyjnych. W ramach programu recyklingu zużytych kartridży od 1990 roku zebraliśmy aż 440 tys. ton pojemników. To 16 razy więcej niż waży Statua Wolności!

Wsparcie dla młodych

Filozofia pracy dla wspólnego dobra nie może być realizowana w pojedynkę. Wierzymy, że aby zrównoważony rozwój stawał się rzeczywistością i przynosił nam wszystkim korzyści, musi być ścieżką obraną przez kolejne pokolenia. Dlatego też prowadzimy kampanie edukacyjne i pracujemy z młodymi ludźmi, którzy przejmą od nas zadanie odpowiedzialnego środowiskowo i społecznie rozwoju. W całym regionie EMEA w ramach Canon Young People Programme poszukujemy młodych ludzi, którzy poprzez opowiadanie historii chcą zmieniać otaczający ich świat. Canon daje im narzędzia oraz inspiruje do opowiedzenia o swoim najbliższym otoczeniu, oraz o kwestiach, które są dla nich ważne. Na przestrzeni ostatnich 7 lat w programie wzięło udział ponad 5500 uczestników. Młodzież reprezentowała 25 krajów, a wśród nich była też Polska! Young People Programme w Polsce realizujemy pod nazwą „To My Tworzymy Świat”. Konkurs połączony z serią warsztatów multimedialnych dla uczniów szkół średnich i podstawowych zachęca młodych miłośników fotografii do rozwijania swojej pasji, jednocześnie budując wśród młodzieży świadomość i wiedzę na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. W naszym programie w Polsce dotychczas udział wzięło ok. 600 uczniów z 30 polskich szkół.

Z kolei program Miraisha adresujemy do młodych mieszkańców Afryki, którzy biorą udział w warsztatach dla fotografów i operatorów. Głównym celem jest rozwijanie ich zainteresowań fotograficznych oraz wspieranie lokalnych społeczności. Od czasu uruchomienia programu Miraisha wzięło w nim udział ponad 6500 osób z krajów takich jak Kenia, Uganda, Nigeria, Ghana czy Wybrzeże Kości Słoniowej.

Myśl globalnie – działaj lokalnie

Nasze starania na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju i dbania o środowisko prowadzone są w myśl globalnej, zunifikowanej strategii. Czujemy się jednak częścią naszych miejscowych społeczności i realizujemy wyjątkowe projekty o lokalnym charakterze. To w Polsce eksperci Canon przygotowali niezwykły projekt wykorzystania druku, by odnowić wystrój dziecięcej świetlicy środowiskowej w Krakowie. Wysokiej jakości kolorowe fototapety przedstawiające Drogę Mleczną pokryły szare, smutne ściany pomieszczenia, w którym młodzież spędza czas po szkole.

Inną inicjatywą, którą cyklicznie prowadzimy w regionie 4CE, czyli w Czechach, Polsce i na Węgrzech, jest akcja „Nowy dom dla drukarki”. Do tej pory w naszym kraju odbyły się jej dwie edycje (2021 i 2022 r.), w ramach których bezpłatnie przekazaliśmy nowoczesne urządzenia biurowe na potrzeby organizacji pozarządowych. W ten sposób z jednej strony wsparliśmy realizację dobrych idei (przykładowo: ostatnia edycja adresowana była do fundacji zajmujących się aktywizacją zawodową), a z drugiej – w praktyce zrealizowaliśmy założenia gospodarki obiegu zamkniętego. Bo przekazywane fundacjom urządzenia wcześniej służyły innym właścicielom. Wyszliśmy jednak z założenia, że lepiej znaleźć tytułowy „nowy dom” dla używanej, ale w pełni sprawnej drukarki, niż oddawać ją od razu do recyklingu.

Wspólnie do celu

Dbałość o wyniki biznesowe nie stoi w sprzeczności z poczuciem odpowiedzialności społecznej. To właśnie przeświadczenie, że stanowimy wszyscy wspólnotę – w ujęciu globalnym czy krajowym, leży u podstawy naszych działań na rzecz klimatu, edukacji i wsparcia lokalnych społeczności. Kyosei wyraża się w całej naszej aktywności biznesowej i pozabiznesowej, ponieważ w Canon doskonale wiemy, że żyć i pracować można dla dobra nas wszystkich.

FMC27news