Zaangażowanie pracowników to klucz do realizacji skutecznej polityki CSR w firmie. Zwłaszcza, gdy pracownicy sami wychodzą z inicjatywą działania, bo chcą mieć wpływ na rzeczywistość, która ich otacza, a przy tym czuć, że jakaś zmiana zadziała się właśnie dzięki nim. Jednak, aby zespół mógł w ten sposób działać, potrzebna jest dobrze przemyślana i zorganizowana strategia CSR, która dokonuje realnych zmian w rzeczywistości i rozwiązuje potrzeby lokalnych społeczności.
Agnieszka Surowiec
Brand & Comms Director Market Poland, Intrum
Prospołeczne działania firm są obecnie koniecznością wymaganą przez klientów, ale i samych pracowników. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że już wkrótce raportowania ESG będą obowiązkowe, firmy podejmują zrywy pomocy, ponieważ wiedzą, że będą z tego rozliczane. Jednak takie działanie nie zawsze przynosi zamierzony efekt. Jeżeli jest to pomaganie na pokaz lub wynika z przymusu – rezultaty są znacznie gorsze. Ludzie widzą, że nie jest to działanie długofalowe i tak naprawdę nie niesie za sobą oczekiwanych skutków.
Więc jak robić to dobrze? Trzeba zaangażować pracowników. Należy jednak dać im swobodę, by sami mogli decydować, w jakich akcjach chcą wziąć udział. Najlepiej, gdy wokół siebie zauważają osoby potrzebujące i wspólnie angażują się i jednoczą, by odmienić ich los. Jest to o tyle ważne, że najczęściej i najchętniej pracownicy angażują się w sytuacje, które są bliskie ich sercu. Takie akcje, często mają na celu pomoc lokalnej społeczności, czyli szpitalom, rodzinom, które dotknęła tragedia czy schroniskom w okolicy. Jest to real-time CSR, czyli niesienie przez firmę pomocy, której efekty widać niemal natychmiast.
Misją Intrum – firmy będącej liderem na rynku zarządzania wierzytelnościami, jest chęć dokonywania realnych zmian w rzeczywistości i rozwiązywanie problemów lokalnych społeczności poprzez wolontariat pracowniczy. Jest to możliwie dzięki grupie zaangażowanych Ambasadorów Marki Intrum, którzy sami bardzo często wychodzą z inicjatywą działania.
Intrum, realizując politykę CSR umożliwiła pracownikom działanie w ramach wolontariatu pracowniczego. Wspierała działania charytatywne, które były realizowane oddolnie w czterech lokalizacjach. Udostępniano środki finansowe, przestrzeń biurową oraz czas pracy. Dzięki temu pracownicy mogli zrealizować swoje ambicje dotyczące pomagania – lokalnym społecznościom i instytucjom oraz podmiotom. To dobry przykład CSR real-time, czyli niesienia efektywnej pomocy, która trafia do beneficjentów oraz zmienia na lepsze sytuacje ludzi i lokalnych społeczności, rozwiązując konkretne problemy społeczne.
Działaniom Intrum zawsze towarzyszy hasło: „Razem możemy więcej”, które w prosty sposób mówi, że kilka osób działających we wspólnym interesie potrafi zdziałać cuda. Razem da się zrobić więcej, ponieważ to w grupie tkwi siła.
Materiał partnera