Ponad 76 mln zł – tyle będzie kosztowała 2-kilometrowa obwodnica Zatora – poinformował krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przewidywany czas budowy to lata 2025-2027. Wykonawcą zostało konsorcjum Strabag.
Wykonawca budowy obwodnicy został wybrany w dialogu konkurencyjnym. Wcześniejszy przetarg, który wygrała firma Skanska, został unieważniony. Procedura dialogu została zastosowana z uwagi na charakter inwestycji, wykorzystującej metodykę Building Information Modeling (BIM).
Obwodnica Zatora będzie realizowana w nowatorski sposób. – Zastosujemy metodykę BIM, czyli zarządzanie informacją, w którym od projektu przez realizację i odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu), oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność na świecie – tłumaczą przedstawiciele GDDKiA. – Dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania danego obiektu, np. budynku lub drogi.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót – drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości. Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP, czyli drogą główną ruchu przyspieszonego, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Zostanie też przebudowana infrastruktura techniczna – wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano też przejście i trzy przepusty dla zwierząt, dwa sztuczne mokradła i ekrany akustyczne.
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.