Magazyn „Press” i „Press Service Monitoring Mediów” zaprezentowały wyniki analizy Top Marka 2018 – największego rankingu medialności brandów na polskim rynku. Wśród marketów spożywczych szósty raz z rzędu wygrała Biedronka, zdobywając 1 882 296 pkt., za nią uplasowały się Lidl i Tesco; Rossmann zwyciężył w kategorii sieciowych aptek i drogerii (2 330 695 pkt.), drugie miejsce zajęła Sephora, a trzecie – Hebe.
Top Marką wśród stacji benzynowych został Orlen (5 321 852 pkt.), przed Lotosem i Shellem. Grupa Lux Med znalazła się na pierwszym miejscu w kategorii sieci – opieka medyczna, zdobywając 978 881 pkt. i wyprzedzając Medicover oraz Enel-med. Wśród stacji telewizyjnych zwyciężył TVN, na podium w tej branży znalazły się także Polsat i TVP Info. Radiową Top Marką zostało RMF FM, drugie miejsce przypadło Radiu Zet, a trzecie – Programowi III Polskiego Radia.
XI edycja badania objęła 500 marek z 50 branż. Na potrzeby raportu przeanalizowano materiały z prasy, internetu i social media opublikowane w okresie od 1 lipca 2017 roku do 30 czerwca 2018 roku – łącznie ponad 52 mln informacji: 1 mln tekstów prasowych, 5 mln internetowych i 46 mln postów w mediach społecznościowych. W tegorocznej edycji raportu przyjęto nową metodologię – zastosowano porównywalne wskaźniki dla wszystkich rodzajów wzmianek, uwzględniających specyfikę prasy, portali internetowych i social media. Wartością decydującą o miejscu brandu w rankingu jest siła marki – wypadkowa kilku zmiennych (liczby publikacji, impaktu i indeksu sentymentu) świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu na jej temat.
Wśród 10 najsilniejszych marek całego rankingu 500 znalazło się aż sześć brandów mediowych, trzy marki motoryzacyjne i jedna energetyczna. Topową marką całego rankingu, obejmującego 500 brandów, została Polska Grupa Energetyczna. Siłę tej marki wyliczono na 17 948 385 pkt. O jej przewadze nad dwiema kolejnymi markami w badaniu zdecydował wyższy indeks sentymentu. Na 2. miejscu znalazło się TVN z wynikiem 15 291 632 pkt. Marka wyprzedziła Polsat, który zgromadził 14 947 330 pkt. Czwarte miejsce należało do Mercedesa – 10 314 910 pkt. Top 5 zamknęło BMW z wynikiem 10 304 075 pkt. Na trzy kolejne miejsca trafi ły tytuły prasowe – „Gazeta Wyborcza” – 10 037 818 pkt., „Przegląd Sportowy” – 8 940 207 i „Super Express” – 8 136 974. Na 9. miejscu znalazła się marka samochodów premium – Audi – 8 109 123 pkt. Natomiast 10.miejsce rankingu 500 marek należy do TVP Info, które zdobyło 7 924 018 pkt.
Źródło: ISBnews