Do końca 2023 roku Esmetric Group dostarczył ponad dwa miliony liczników dla odbiorców PGE Dystrybucja i Stoen Operator. Wyniki badań w kontekście procesu wymiany liczników w Polsce prezentują zaskakujące braki w świadomości społeczeństwa.
Esmetric Group w ramach realizowanych umów w latach 2020-2023 dostarczył ponad 2 mln liczników energii polskim operatorom systemów dystrybucyjnych. Ponad 1,5 mln liczników (40 proc. inteligentnych) dostarczono PGE Dystrybucja S.A., a blisko 0,5 mln trafiło do Stoen Operator Sp. z o.o. (46 proc. inteligentnych).
Badania społeczne
Z uwagi na trwającą dyskusję wokół inteligentnych liczników Esmetric Group zlecił badania opinii publicznej. Zgodnie z badaniami wykonanymi przez Panel Badawczy Ariadna; 64 proc. ankietowanych osób nie wie na czym polega wymiana liczników i jakie mogą mieć korzyści z tego tytułu. Tylko 37 proc. badanych osób nie obawia się inwigilacji ze strony liczników, a 33 proc. nie boi się, że nowe liczniki będą źle zliczać zużytą energię i zawyżać rachunki. Aż 62 proc. ankietowanych jest przekonana, że koszt zakupu i montażu inteligentnych liczników zostanie przeniesiony na klientów końcowych i ostatecznie płacone rachunki będą wyższe.
– Widzimy, że wśród końcowych odbiorców energii elektrycznej brakuje świadomości z czego wynika wymiana liczników i jakie mogą mieć z tego korzyści. Inteligentne liczniki oznaczają przede wszystkim większą kontrolę nad zużyciem energii, dają też możliwość korzystania z dynamicznej taryfy, a także łatwiejsze rozliczanie i płatność za energię elektryczną. Dzięki inteligentnym licznikom, odbiorcy mogą monitorować swoje zużycie energii na bieżąco, a także otrzymywać informacje zwrotne i porady, jak je zmniejszyć. To może przynieść oszczędności rzędu nawet kilkunastu procent. Mam nadzieję, że edukacja w zakresie korzystania z energii – komentuje wyniki badań Marek Czeredys – współwłaściciel Esmetric Group
Cyberbezpieczeństwo inteligentnych liczników energii
Aż 63 proc. badanych osób ma też wątpliwości co do cyberbezpieczeństwa nowych inteligentnych liczników.
– Bezpieczeństwo jest w naszej branży priorytetem. Liczniki są projektowane i wdrażane z myślą o spełnieniu najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa. Przede wszystkim stosujemy zaawansowane technologie i protokoły zapobiegające nieautoryzowanemu dostępowi do danych i systemów. Obejmuje to kryptografię, autoryzację i monitorowanie dostępu. Polscy operatorzy sieci dystrybucyjnej przestrzegają wszystkich norm Unii Europejskiej, ale wdrożyli też własne, dodatkowe wymagania, szersze niż wymagane przepisami rozporządzenia pomiarowego. W internecie pojawiają się też nieprawdziwe dotyczące wysyłania danych odbiorców do operatora sieci dystrybucyjnej. Liczniki będą rejestrować dane nie częściej niż co 15 minut, a nie w czasie rzeczywistym co jest zgodne z wytycznymi GIODO z 2014 roku. Nie oznacza to jednak, że każde zarejestrowane w określonym przedziale czasu zużycie energii musi być natychmiast przesyłane do operatora sieci dystrybucyjnej czy centralnego systemu informacji rynku energii. Dane te będą przechowywane w urządzeniu, skąd w określonych odstępach czasu, przekazywane do operatora sieci dystrybucyjnej czy centrum informacji pomiarowych. Z naszych doświadczeń wynika, że przekazywanie takich informacji odbywa się nie częściej niż co 6 godzin. Rejestracja zużywanej energii ma głównie na celu kwestie bezpieczeństwa np. monitorowania ewentualnych awarii – tłumaczy Piotr Golik prezes zarządu Esmetric Group
DK