fot.By Anna Zvereva from Tallinn, Estonia – Leonardo, M-346FA
Polska zakupiła dodatkowe samoloty szkoleniowe M-346 „Bielik” dla Sił Powietrznych. Maszyny, uważane za najnowocześniejsze w swojej klasie na świecie, użytkowane są także przez Włochy, Singapur i Izrael.
W wyniku kontraktu wartego ponad 115 mln euro, polska flota samolotów szkolnych M-346 wzrosła do 12 maszyn. Producent samolotu, koncern Leonardo, podkreśla, że „Bielik” to nie tylko nowoczesny samolot odrzutowy do szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer – AJT) – to także zintegrowany system szkolenia w powietrzu i na lądzie.
M-346 oferuje warunki lotu zbliżone do tych, jakie mają samoloty bojowe nowej generacji. Zapewnia to najwyższą skuteczność szkolenia i minimalizuje potrzebę dużo droższych lotów szkoleniowych na maszynach bojowych. Wbudowany System Symulacji Szkolenia Taktycznego (Embedded Tactical Training Simulation – ETTS) wprowadza pilota w świat wirtualnego pola walki. Dzięki wyświetlaczom nahełmowym, możliwości tankowania w locie oraz udźwigu do 3000 kg ładunku, na M-346 można przeprowadzić kompletny program szkolenia taktycznego.
– Ta umowa umacnia bliskie partnerstwo Grupy Leonardo z Polską, czyli krajem, w którym nasze technologie oraz umiejętności są głęboko zakorzenione – powiedział Alessandro Profumo, Dyrektor Generalny Grupy Leonardo, nawiązując do obecności koncernu w Polsce, gdzie Grupa zatrudnia obecnie 3000 pracowników w zakładach produkcji śmigłowców PZL w Świdniku. Leonardo od dawna współpracuje z Polską Grupą Zbrojeniową, dostarczając wieże Hitfist 30 mm dla transporterów Rosomak. Leonardo dostarcza także Polsce komponent lądowy dla satelitów obserwacyjnych COSMO-SkyMed, radar wczesnego ostrzegania oraz systemy nadzoru wybrzeża. Firma liczy także na dostawy nowoczesnych śmigłowców AW101 dla Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej.
Według zapisów kontraktu, dostawy samolotów mają się zakończyć w 2020 roku. Koncern Leonardo ujawnia, że istnieje opcja zakupu kolejnych czterech M-364 – wówczas flota zaawansowanych szkolnych odrzutowców w polskich Siłach Powietrznych wzrośnie do szesnastu maszyn.