19.4 C
Warszawa
niedziela, 26 czerwca 2022

Koniecznie przeczytaj

Przez VR, AR, MR do… XR – o IBC opowiada wiceprezes EmiTela

Wrzesień i Amsterdam – te dwa słowa kojarzą się specjalistom z jednym: doroczną edycją jednych z największych i na pewno najciekawszych targów / konferencji branży medialnej IBC, mówi Maciej Staszak – wiceprezes EmiTel.

 – IBC powitało morze uczestników z całego świata. Swoje produkty, usługi i koncepcje prezentują nie tylko dostawcy i producenci, lecz także operatorzy świadczący swoje usługi bezpośrednim odbiorcom. To tu spotyka się cała branża i wyznacza dalsze kierunki rozwoju. Jak na dłoni widać, jak świat medialny się zmienia, spotykamy tu już nie tylko dostawców sprzętu, ale takich graczy, jak chociażby Facebook, Google, czy Microsoft… Jest coraz mniej sprzętu, zastępującego coraz to większe ekrany prezentujące nowoczesne rozwiązania i koncepcje medialne – wskazuje Staszak.

Dodaje, że dominujące hasła i tematy przewodnie to: all over IP, content everywhere, wszechogarniający cloud computing, a także technologia 4 K i uwaga: 8 K! Tak w zakresie produkcji, dystrybucji, jak i wizualizacji treści.

– Tłumacząc na polski, można śmiało powiedzieć: dominuje świat IP, ale tradycyjne metody dostarczania treści, takie jak satelita, czy naziemna telewizja, też mają się dobrze. Treści multimedialne dostępne wszędzie i konsumowane na wszystkich możliwych urządzeniach odbiorczych – począwszy od olbrzymich telewizorów a kończąc na smartfonach. A treści te produkowane są i dystrybuowane w nowym wymiarze: telewizji 4 K – tłumaczy wiceprezes EmiTel

W strefie przyszłości można było zobaczyć na przykład drona, który wyświetlał treści video na otaczającej go przestrzeni sferycznej, a w czasie konferencji usłyszeliśmy o konsorcjum w USA, które pracuje nad wdrożeniem już nie wirtualnej rzeczywistości (VR), ani rozszerzonej (AR), a połączeniem ich obu w standard XR. XR to termin obejmujący Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), Mixed Reality (MR) i wszystko pomiędzy. XR zmieni codzienne doświadczenia konsumentów i wiele branż, od produkcji przemysłowej, przez opiekę zdrowotną, po edukację i handel detaliczny.

– Poza tym można się było przekonać, że dbanie o środowisko także puka do świata mediów: prezentowany był na przykład zero emisyjny obi van truck. Najważniejsze w tym wszystkim jest jednak to, że możemy śmiało powiedzieć, że świat telewizji, radia i szeroko pojętych multimediów (w tym także tych z pogranicza sportu – jak na przykład prezentowany e-sport) ma się nie tylko dobrze, ale rozwija się z każdym dniem – podsumowuje Staszak.

Źródło: ISBtech

Autor

Najnowsze