1.6 C
Warszawa
sobota, 23 listopada 2024

Koniecznie przeczytaj

Włosi zaostrzają walkę z nielegalną imigracją

Włoska Guardia di Finanza zakupiła właśnie od rodzimego przemysłu trzy samoloty patrolowe ATR 72MP. Kontrakt jest wart ponad 150 mln euro.

 W wyniku umowy liczba samolotów ATR 72MP zamówionych przez Guardia di Finanza wzrosła do czterech. Włoska Gwardia Finansowa jest służbą, która nie ma wielu odpowiedników w innych państwach. Jej przeznaczeniem jest przeciwdziałanie przemytowi i przestępstwom gospodarczym. To w istocie zmilitaryzowana służba mundurowa, której wielkość i wyposażenie mogłoby z łatwością obsłużyć kraj średniej wielkości. Co warte podkreślenia, służba podlega typowym resortom siłowym a bezpośrednio Ministerstwu Finansów Republiki Włoskiej.

W Guardia di Finanza służy ogółem niemal 45 tys. osób. Służba jest zorganizowana terytorialnie, posiadając wydziały na każdym szczeblu administracji terenowej – od prowincji po regiony. W skład GdF wchodzą jednostki specjalne policji, odpowiedniki naszych oddziałów terrorystycznych, w tym specjalne wydzielone oddziały zwalczające międzynarodowy przemyt narkotyków, grupy zajmujące się zwalczaniem przestępczości związanej m.in. z produkcją i rozpowszechnianiem nielegalnego oprogramowania, a także jednostki morskie i powietrzne Guardia di Finanza, które patrolują wody przybrzeżne i zwalczają nielegalną imigrację oraz przemyt na szlakach morskich.

Właśnie do realizacji tych ostatnich zadań, włoskie Ministerstwo Finansów zamówiło kolejne samoloty.
– Jesteśmy dumni, że Guardia di Finanza postanowiła ponownie polegać na naszym ATR 72MP, statku powietrznym, który w pełni reprezentuje możliwości technologiczne Leonardo w zakresie projektowania i integracji platform i systemów – powiedział Alessandro Profumo, prezes Leonardo.

Turbośmigłowy samolot o rozpiętości skrzydeł ponad 27 metrów posiada masę startową 23 tony. Może on patrolować przez 6,5 godzin, lecąc z prędkością przelotową 465 km/h. Co warte podkreślenia, Włosi preferują własnych producentów w zamówieniach publicznych. Aby produkować na własne potrzeby, Polska musiałaby przyjąć znaczne transfery technologii w partnerstwie z zagranicznym podmiotami i zainwestować we własną bazę przemysłową. Na razie jesteśmy skazani na import gotowych samolotów z zagranicy.

ATR 72MP będzie działać w patrolach powietrzno-morskich, wykorzystując pokładowe systemy rozpoznania do dyskretnej identyfikacji wrażliwych obiektów na morzu i lądzie, monitorowania ich zachowania, pozyskiwania dowodów oraz koordynacji jednostek morskich i patroli lądowych, także w przypadku bezpośredniej interwencji. Samolot będzie również wykorzystywany do misji poszukiwawczych i identyfikacyjnych, SAR (poszukiwawczo-ratowniczych), przeciwdziałania handlowi narkotykami, piractwa, przemytu i zapobiegania wszelkim nielegalnym działaniom na włoskich wodach terytorialnych. Można przypuszczać, że decyzja o zakupie dodatkowych jednostek ma związek z kryzysem imigracyjnym, który od wielu lat szczególnie dotyka Włochy.

Najnowsze