Brytyjscy parlamentarzyści tropią właścicieli niewolników wśród ozdabiających Westminster historycznych portretów.
Szaleństwo politycznej poprawności dotarło właśnie do brytyjskiej Izby Gmin. Specjalnie powołana komisja przegląda zasoby Parlamentarnej Kolekcji Sztuki i szuka w niej portretów osób, które były związane z handlem niewolnikami. Komisja powstała na fali protestów ruchu Black Lives Matter. Jej celem jest sprawienie, by znajdujące się w budynku Westminsteru zbiory sztuki stały się „bardziej reprezentatywne dla różnorodności”. Wstępne badania pokazały, że wśród prawie 8,5 tys. obrazów i rzeźb 232 pozycje „mają związek z transatlantyckim handlem niewolnikami”. Spośród nich aż 189 dzieł przedstawia 24 polityków, których rodziny czerpały korzyści z handlu żywym towarem, a jedynie 40 przedstawia osoby działające na rzecz zniesienia niewolnictwa.
– Nasza interpretacja dzieł sztuki jest stale weryfikowana, ale po raz pierwszy systematycznie przeglądamy całą kolekcję pod kątem zagadnień związanych z niewolnictwem i reprezentacją – mówi poseł Hywel Williams, reprezentujący w Izbie Gmin walijską partię Plaid Cymru.
Wśród osób, które parlamentarzyści uznali za powiązane z niewolnictwem, są m.in. dwukrotny premier Robert Peel (w latach 1834–1835 oraz 1841–1846), lord Liverpool (sprawujący urząd w latach 1812–1827) oraz William Gladstone (czterokrotny premier rządu Jej Królewskiej Mości w latach 1868–1894).
– Wielu z nich było bogatymi właścicielami ziemskimi i biznesmenami, którzy sami (lub ich rodziny) byli często bezpośrednio zaangażowani w przymusową pracę zniewolonych ludów i handel nimi, i czerpali z niej korzyści. Dziś jest to uznawane za odrażające – czytamy w oświadczeniu komisji. Parlamentarna Kolekcja Sztuki, założona w połowie XIX w., obejmuje dziś ok. 7 tys. obrazów, szkiców i grafik, 700 rzeźb oraz 600 monet i medali. Najstarsze elementy kolekcji pochodzą z 1388 r. – to 14 średniowiecznych rzeźb przedstawiających monarchów, stworzonych podczas panowania Ryszarda II. Większość zbiorów to jednak prace z XVIII i XIX w. Zbiory znajdują się zarówno w Izbie Lordów, jak i Izbie Gmin. Jest ona poświęcona w całości historii brytyjskiego parlamentaryzmu.
Teraz jednak, zdaniem komisji, kolekcja powinna uzupełnić swoje zbiory, „aby trwale zaznaczyć wpływ parlamentu na ludność czarnoskórą, azjatycką i inne mniejszości etniczne, a także wkład czarnych, azjatyckich i innych mniejszości w rozwój brytyjskiego parlamentaryzmu”. Mają one być na stałe wystawione w gmachu parlamentu.
Źródło: The Art Newspaper