Trzeci pod względem długości w Polsce, najdłuższy na Podkarpaciu – taki będzie most w Stalowej Woli. Wykonawca wmurował już kamień węgielny pod jego budowę.
Strabag, wykonawca mostu na Sanie, podczas uroczystości był reprezentowany przez Waldemara Wójcika, członka zarządu. W wydarzeniu wzięli też udział m.in.: Rafał Weber – poseł RP i były wiceminister infrastruktury, Janina Sagatowska – senator RP, Małgorzata Jarosińska-Jedynak – członkini zarządu województwa podkarpackiego, Lucjusz Nadbereżny – prezydent Stalowej Woli oraz Janusz Zarzeczny – starosta stalowowolski.
Przeprawa przez San będzie miała 1,76 km długości i połączy miasto z sąsiednią gminą Pysznica. W ramach inwestycji zbudowany zostanie most oraz 4,6-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej prowadzący do Stalowej Woli.
Most powstaje w nowoczesnej technologii extradosed, która polega na połączeniu systemów mostu podwieszanego wantowego i belkowego sprężonego kablobetonowego. Jest to technologia rzadko stosowana w Polsce, a bardzo atrakcyjna architektonicznie. Charakterystycznymi elementami konstrukcyjnymi tego rozwiązania są niskie pylony.
Podczas uroczystości Waldemar Wójcik, członek zarządu Strabag, podkreślił, że przy budowie stosowane są najnowsze technologie, m.in. niskoemisyjna stal konstrukcyjna, monitoring tempa zmian właściwości betonu w konstrukcji, szalunek przejezdny (MSS) do budowy mostu głównego i estakad, oraz rozwiązania cyfrowe w metodologii BIM do nadzoru i zarządzania budową.
Konstrukcja będzie się składać z czterech niezależnych pomostów: trzech estakad (południowej, dojazdowej i północnej) oraz mostu głównego. Powstaną także trzy wiadukty drogowe oraz przebudowany zostanie wał przeciwpowodziowy. – W ramach realizowanej inwestycji powstaną również chodniki, ścieżki pieszo-rowerowe, przejścia dla zwierząt, płotki dla płazów oraz niezbędne oświetlenie – tłumaczą przedstawiciele firmy.
Inwestycja powstaje w ramach rządowego programu „Mosty dla regionów”, którego celem jest uzupełnienie lokalnej infrastruktury drogowej o brakujące przeprawy mostowe. Koszt budowy mostu na Sanie oraz fragmentu drogi wojewódzkiej nr 855 to prawie 380 mln zł. Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wynosi 300 mln. Zakończenie realizacji zaplanowano na listopad 2026 r.
KR