17.8 C
Warszawa
wtorek, 8 października 2024

Jak pozyskiwać pracowników na zmieniającym się rynku pracy

Sytuacja na rynku pracy jest dynamiczna.

Jak wskazują ostatnie badania, opublikowane w marcu przez Randstad Polska, w ciągu ostatnich 6 miesięcy co czwarty Polak zmienił miejsce pracy. Ta tendencja najbardziej widoczna jest wśród robotników niewykwalifikowanych. Przez ostatnie pół roku aż 35 proc. z nich podjęło nową pracę, rezygnując ze stanowiska u dotychczasowego pracodawcy. Działy HR muszą się dziś mierzyć z wyzwaniem, jakim jest zatrzymanie wartościowego pracownika w strukturach przedsiębiorstwa oraz aktywnie komunikować się z potencjalnymi przyszłymi pracownikami.

Jakie działania mogą skłonić go do pozostania w naszej firmie? Coraz większą rolę w podejmowaniu decyzji o zmianie pracy pełnią czynniki pozapłacowe – pracownicy chcą utożsamiać się ze swoim pracodawcą, traktując miejsce pracy jako przestrzeń do rozwoju i zdobywania doświadczenia zawodowego. Na znaczeniu zyskują dodatkowe działania, podejmowane przez pracodawcę oraz sposób, w jaki firma funkcjonuje w lokalnym środowisku. Ugruntowanie pozycji w biznesowym krajobrazie miasta, w którym operuje firma, wymaga jednak przemyślanej strategii i inwestycji. Przykładem takich działań może być otwarte w 2018 nowe centrum logistyczne Modern-Expo, ulokowane w strefie ekonomicznej na Felinie, które daje zatrudnienie niemal 100 pracownikom różnych specjalizacji. Prowadzona właśnie przez nas budowa centrum badawczo- rozwojowego przyniesie kolejne miejsca pracy dla specjalistów wielu różnych branż, którzy w nowoczesnej przestrzeni będą mieli możliwość realizacji rozbudowanych projektów badawczych.

Rozwój pracowników to rozwój firmy
Kluczem do sukcesu jest przyjęcie prostego założenia – rozwój firmy powinien być powiązany z rozwojem zasobów ludzkich. Celem firmy, która chce pozyskać pracowników z rynku pracy, powinno być stworzenie przyjaznego środowiska, umożliwiającego zarówno rozwój zawodowy jak i osobisty.

Wiarygodność poparta dowodami
Poświadczeniem solidności i wiarygodności pracodawcy, zwłaszcza dla wyżej wykwalifikowanych pracowników, mogą być również różnego rodzaju nagrody, przyznawane przez uznane instytucje i tytuły prasowe. Strategia, związana z budowaniem wizerunku odpowiedzialnego pracodawcy, nie może jednak opierać się wyłącznie na wyróżnieniach – to widoczne działania podejmowane przez firmę oraz ich wymierne efekty budują wiarygodność przedsiębiorstwa i w efekcie mogą zaważyć na decyzji o przyjęciu oferty pracy przez potencjalnego pracownika.

Katarzyna Misztal – HR Business Partner, Modern-Expo

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

FMC27news